Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Still leverde tot nu toe ongeveer 150 lithium-ion batterijen aan de fabriek van Li-Cycle, maar beschouwt het perspectief als cruciaal. “Met deze samenwerking hebben we nu al een betrouwbare oplossing voor de verantwoorde recycling van al onze lithium-ion batterijen, die tegen 2030 het einde van hun levensduur zullen bereiken”, klinkt het.

Zodra een lithium-ion batterij het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt, biedt Still zijn klanten veilig transport naar de Li-Cycle-fabriek, waar de batterij volgens de strengste milieunormen wordt gerecycled. Daarvoor maakt Still gebruik van gecertificeerde transportcontainers die garanderen dat batterijen, in welke staat dan ook, veilig en conform de wet naar de recyclingfabriek worden gebracht. Voor de klant betekent dat maximale veiligheid en duurzaamheid met minimale inspanningen. Still benadrukt dat het de verantwoordelijkheid neemt voor de hele levenscyclus van de batterijen die in zijn trucks worden gebruikt. Door in Europa geproduceerde batterijen te gebruiken, ze tijdens hun levenscyclus te herconditioneren en ze uiteindelijk te laten recyclen met een terugwinningspercentage tot 95 procent, voldoet het bedrijf naar eigen zeggen nu al aan de toekomstige ‘Green Deal’ eisen van de EU.

Met een milieuvriendelijk en efficiënt proces wordt het overgrote deel van de waardevolle batterijcomponenten teruggewonnen en opnieuw in de productieketen gebracht. In een eerste stap worden waardevolle metalen zoals koper, aluminium en staal gescheiden van de kunststoffen in de batterij. Andere waardevolle materialen, zoals lithiumcarbonaat, kobaltsulfaat of nikkelsulfaat worden vervolgens teruggewonnen uit de resterende ‘zwarte massa’ en gebruikt voor de productie van nieuwe batterijcellen. De duurzame verwerkingstechnologie van Li-Cycle wordt gekenmerkt door een hoge veiligheid, minimale stortresten en lage emissies en lozingen van afvalwater.

Voor de KION Group, waartoe Still behoort, is het duurzame recyclingproces een belangrijk criterium in de keuze voor Li-Cycle. Ook de schaalbaarheid van het proces en de terugwinning van waardevolle grondstoffen en zeldzame metalen voor hergebruik in Europa speelden een rol. De samenwerking met Li-Cycle garandeert volgens Still niet alleen een veilige recycling van de lithium-ion batterijen, maar waarborgt ook de levering aan zijn batterijcelproductie en leveranciers in Europa. Op die manier wil het bedrijf op lange termijn bijdragen aan de versterking en uitbreiding van de Europese markt voor lithium-ion batterijen, zeker gezien de sleutelrol die lithium-ion technologie speelt in de intralogistiek van de toekomst.

Foto: © STILL

Recente nieuwsberichten

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.