Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Still leverde tot nu toe ongeveer 150 lithium-ion batterijen aan de fabriek van Li-Cycle, maar beschouwt het perspectief als cruciaal. “Met deze samenwerking hebben we nu al een betrouwbare oplossing voor de verantwoorde recycling van al onze lithium-ion batterijen, die tegen 2030 het einde van hun levensduur zullen bereiken”, klinkt het.

Zodra een lithium-ion batterij het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt, biedt Still zijn klanten veilig transport naar de Li-Cycle-fabriek, waar de batterij volgens de strengste milieunormen wordt gerecycled. Daarvoor maakt Still gebruik van gecertificeerde transportcontainers die garanderen dat batterijen, in welke staat dan ook, veilig en conform de wet naar de recyclingfabriek worden gebracht. Voor de klant betekent dat maximale veiligheid en duurzaamheid met minimale inspanningen. Still benadrukt dat het de verantwoordelijkheid neemt voor de hele levenscyclus van de batterijen die in zijn trucks worden gebruikt. Door in Europa geproduceerde batterijen te gebruiken, ze tijdens hun levenscyclus te herconditioneren en ze uiteindelijk te laten recyclen met een terugwinningspercentage tot 95 procent, voldoet het bedrijf naar eigen zeggen nu al aan de toekomstige ‘Green Deal’ eisen van de EU.

Met een milieuvriendelijk en efficiënt proces wordt het overgrote deel van de waardevolle batterijcomponenten teruggewonnen en opnieuw in de productieketen gebracht. In een eerste stap worden waardevolle metalen zoals koper, aluminium en staal gescheiden van de kunststoffen in de batterij. Andere waardevolle materialen, zoals lithiumcarbonaat, kobaltsulfaat of nikkelsulfaat worden vervolgens teruggewonnen uit de resterende ‘zwarte massa’ en gebruikt voor de productie van nieuwe batterijcellen. De duurzame verwerkingstechnologie van Li-Cycle wordt gekenmerkt door een hoge veiligheid, minimale stortresten en lage emissies en lozingen van afvalwater.

Voor de KION Group, waartoe Still behoort, is het duurzame recyclingproces een belangrijk criterium in de keuze voor Li-Cycle. Ook de schaalbaarheid van het proces en de terugwinning van waardevolle grondstoffen en zeldzame metalen voor hergebruik in Europa speelden een rol. De samenwerking met Li-Cycle garandeert volgens Still niet alleen een veilige recycling van de lithium-ion batterijen, maar waarborgt ook de levering aan zijn batterijcelproductie en leveranciers in Europa. Op die manier wil het bedrijf op lange termijn bijdragen aan de versterking en uitbreiding van de Europese markt voor lithium-ion batterijen, zeker gezien de sleutelrol die lithium-ion technologie speelt in de intralogistiek van de toekomst.

Foto: © STILL

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.