Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial)In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken. Automatisering speelt daarbij een belangrijke rol.

Snelheid staat centraal in het bedrijfsmodel van UpFresh. Klanten kunnen 7 dagen per week bestellingen plaatsen en wie voor 18 uur bestelt, mag de volgende dag zijn bestelde fijne vleeswaren, kaas, salades, traiteur en vers vlees verwachten.
 
“Ons aanbod breidt voortdurend uit. Flexibiliteit en automatisering zijn nodig om snelle, betrouwbare service te blijven leveren”, zegt Yves Depuydt, co-owner UpFresh
 
Op maat gemaakte oplossing
In nauwe samenwerking met de klant ontwikkelde TGW een oplossing afgestemd op de specifieke behoeften van UpFresh. “We hadden aanvankelijk meerdere workshops per week om de noden van dit project volledig in kaart te brengen. Dat is belangrijk want enkel zo kunnen wij een oplossing voor duurzame groei op lange termijn ontwikkelen,” zegt Jan De Deken, Sales Project Manager bij TGW Northern Hub.
 
De kern van het systeem is een shuttlemagazijn met drie gangen dat een temperatuur van 2 tot 4 graden Celsius handhaaft. Het magazijn zal niet alleen dienen voor goederenopslag, maar ook als buffer voor lege bakken en orderbakken. Orders worden verzameld op drie goods-to-person PickCenter One werkstations.  Deze werkstation hebben een zeer ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp en garanderen hoge pickrates met minimale foutpercentages en maximale efficiënte. Dankzij de target sequencer zijn zij duurzaam en uiterst flexibel.
 
Naast een tray buffer, vijf manuele depalletiseerstations en een automatische depalletiseerrobot, is het systeem ook uitgerust met een volledig geautomatiseerd palletiseerproces waarbij het samenstellen van pallets in de juiste sequentie plaatsvindt zodat leveringen bij de klanten van UpFresh vlot kunnen plaatsvinden.
De flexibiliteit en ontkoppeling van de afzonderlijke zones van het fulfilmentcentrum gebeurt door meer dan anderhalve kilometer energie-efficiënte KingDriveâ rollerbanen. Alle processen worden gepland, gecontroleerd en gemonitord door de TGW Warehouse Software, die fungeert als Warehouse Control System (WCS).
 
Futureproof systeem
"Voor ons was ook het nauwe contact met het team en de snelheid en kwaliteit van de antwoorden een belangrijke factor. De vele voorbereidende meetings en de lokale aanwezigheid van het core team maakten dat we samen een oplossing kunnen bouwen, klaar voor de toekomst,” aldus Depuydt.
 
De go-live is gepland voor het voorjaar van 2024. Het systeem biedt maximale flexibiliteit, en moet onder andere helpen om pieken - zoals de kerstperiode - op te vangen. De lay-out is zo ontworpen dat het in de toekomst kan worden uitgebreid om de capaciteit te verdubbelen. “Als onderdeel van de huidige realisatie zijn we nu al aan het kijken naar mogelijke uitbreidingsfases zodat deze op de best mogelijk manier kunnen worden doorgevoerd,” zegt De Deken.

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.