Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial)In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken. Automatisering speelt daarbij een belangrijke rol.

Snelheid staat centraal in het bedrijfsmodel van UpFresh. Klanten kunnen 7 dagen per week bestellingen plaatsen en wie voor 18 uur bestelt, mag de volgende dag zijn bestelde fijne vleeswaren, kaas, salades, traiteur en vers vlees verwachten.
 
“Ons aanbod breidt voortdurend uit. Flexibiliteit en automatisering zijn nodig om snelle, betrouwbare service te blijven leveren”, zegt Yves Depuydt, co-owner UpFresh
 
Op maat gemaakte oplossing
In nauwe samenwerking met de klant ontwikkelde TGW een oplossing afgestemd op de specifieke behoeften van UpFresh. “We hadden aanvankelijk meerdere workshops per week om de noden van dit project volledig in kaart te brengen. Dat is belangrijk want enkel zo kunnen wij een oplossing voor duurzame groei op lange termijn ontwikkelen,” zegt Jan De Deken, Sales Project Manager bij TGW Northern Hub.
 
De kern van het systeem is een shuttlemagazijn met drie gangen dat een temperatuur van 2 tot 4 graden Celsius handhaaft. Het magazijn zal niet alleen dienen voor goederenopslag, maar ook als buffer voor lege bakken en orderbakken. Orders worden verzameld op drie goods-to-person PickCenter One werkstations.  Deze werkstation hebben een zeer ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp en garanderen hoge pickrates met minimale foutpercentages en maximale efficiënte. Dankzij de target sequencer zijn zij duurzaam en uiterst flexibel.
 
Naast een tray buffer, vijf manuele depalletiseerstations en een automatische depalletiseerrobot, is het systeem ook uitgerust met een volledig geautomatiseerd palletiseerproces waarbij het samenstellen van pallets in de juiste sequentie plaatsvindt zodat leveringen bij de klanten van UpFresh vlot kunnen plaatsvinden.
De flexibiliteit en ontkoppeling van de afzonderlijke zones van het fulfilmentcentrum gebeurt door meer dan anderhalve kilometer energie-efficiënte KingDriveâ rollerbanen. Alle processen worden gepland, gecontroleerd en gemonitord door de TGW Warehouse Software, die fungeert als Warehouse Control System (WCS).
 
Futureproof systeem
"Voor ons was ook het nauwe contact met het team en de snelheid en kwaliteit van de antwoorden een belangrijke factor. De vele voorbereidende meetings en de lokale aanwezigheid van het core team maakten dat we samen een oplossing kunnen bouwen, klaar voor de toekomst,” aldus Depuydt.
 
De go-live is gepland voor het voorjaar van 2024. Het systeem biedt maximale flexibiliteit, en moet onder andere helpen om pieken - zoals de kerstperiode - op te vangen. De lay-out is zo ontworpen dat het in de toekomst kan worden uitgebreid om de capaciteit te verdubbelen. “Als onderdeel van de huidige realisatie zijn we nu al aan het kijken naar mogelijke uitbreidingsfases zodat deze op de best mogelijk manier kunnen worden doorgevoerd,” zegt De Deken.

Recente nieuwsberichten

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.