Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Start-up pakt verborgen kosten van field management aan

Ventory visualiseert mobiele en externe voorraden

Ventory genereert in real time inzicht in de voorraad, mobiele toegang voor buitendienstteams en een naadloze tracering van materialen op verschillende locaties.

Voorraden bevinden zich tegenwoordig overal: van de bestelwagens van technici tot magazijnen van klanten. Het opvolgen van die stocks ligt niet voor de hand. Door vanop afstand overzicht en controle te creëren, wil Ventory die uitdaging vereenvoudigen. De software biedt ook oplossingen voor digitaal herlabelen en voorraadtelling.

Vishal Punamiya richtte Ventory in 2021 op. De start-up vertrekt vanuit een concrete nood die almaar meer ondernemingen ervaren. “Veel bedrijven houden er een gefragmenteerde voorraad op na”, legt sales- en marketingverantwoordelijke André Huynen uit. “Goederen bevinden zich in de bestelwagens van servicemonteurs, bij vertegenwoordigers thuis, als consignatievoorraad bij klanten of op onbemande afhaalpunten. Hoewel die gespreide voorraden een stevig aandeel werkkapitaal vertegenwoordigen, krijgen bedrijven er moeilijk grip op. Bestaande software vindt geen antwoord op vragen als ‘Waar bevinden die goederen zich?’ of ‘Geeft de bedrijfssoftware de voorraadniveaus wel nauwkeurig weer en hebben we bij noodgevallen snel toegang tot die voorraden?’. Vanuit organisatorisch en praktisch oogpunt oogt de situatie allerminst ideaal.”

Het diffuse voorraadkarakter brengt bovendien risico’s met zich mee. “Je krijgt te laat of geen melding van de beschadiging van de goederen, er is een ongeval op de weg, diefstal of misbruik door de eigen mensen op de baan, waardoor je financiële inschattingen verkeerd zijn, voorraden uitgeput raken en je de klant mogelijk niet tijdig kunt beleveren.”

Inzicht in mobiele voorraden

Ventory beantwoordt die probleemstelling met realtime inzicht in de voorraad, mobiele toegang voor buitendienstteams en de tracering van materialen op verschillende locaties. “Grotere bedrijven weten via hun WMS- en ERP-oplossing wel dat hun mobiele medewerkers een voorraad verplaatsen, maar zien niet wat er exact mee gebeurt. Ventory digitaliseert alle lokale voorraadpunten en creëert inzicht in de daar aanwezige stock. Via onze applicatie scannen de servicemonteurs de goederen wanneer ze er relevante acties mee uitvoeren. Die informatie linkt Ventory aan het WMS of ERP-systeem, waardoor je over een extra laag boven op die kernsoftware beschikt. Al kan onze software ook zelfstandig draaien voor bedrijven die niet over een WMS en ERP-systeem beschikken.”

Ook voor andere voorraadtaken, zoals het herlabelproces, wil Ventory een meerwaarde betekenen. “Bij klassieke magazijnoperaties hoor je alle inkomende goederen handmatig te scannen, waarna je een nieuw label maakt en dat op de doos kleeft”, stelt de sales- en marketingmanager. “Aangezien sommige dozen tot wel vijftien barcodes bevatten, betekent dat een lijvig karwei zonder toegevoegde waarde. Onze app leest en registreert de labels in één beweging via augmented reality. Herkent Ventory een item met zekerheid, dan volgt een groen vinkje. In geval van twijfel vraagt de software een bevestiging. Lijkt het label onbekend, dan vraagt de app de operator om meer informatie. Dankzij dat proces hoeft de operator niet langer manueel te labelen. Het levert je directe tijdswinst en een veel lagere foutmarge op.” Op diezelfde technologie doet DHL een beroep om zijn voorraad te inventariseren. Het bedrijf slaagt er naar eigen zeggen in zijn voorraden veel sneller te tellen dan met klassieke voorraadmetingen.

Foto 2a_André Huynen_Liggend

Sales- en marketingverantwoordelijke André Huynen: “We benaderen de markt zelf en werken ook samen met systeemintegratoren om onze groei te accelereren.”

Foto: © A. Delsoir

Consignatiestocks en VMI

Het derde activiteitendomein situeert zich op het vlak van consignatiestocks: producten uit je onderneming die extern, vaak bij klanten, opgeslagen liggen. Een dergelijke toepassing vinden we onder meer terug bij ‘medtech’ bedrijven die ziekenhuizen bevoorraden. “Als leverancier kun je die producten enkel factureren wanneer je klant ze effectief in gebruik neemt”, vertelt André Huynen. “Beschik je in dat geval niet over de nodige visibiliteit, dan tast je in het duister op het vlak van facturering. Een ander negatief effect is dat je geen zicht hebt op de voorraadstatus. Je weet dus niet wanneer de stock nagenoeg uitgeput is en je die hoort aan te vullen. Hetzelfde scenario voltrekt zich bij vendor-managed inventory (VMI) in de retailsector. Met Ventory kun je de consignatievoorraad wel nauwkeurig volgen. Voor die doelgroepen is het een handige tool om efficiënt na te bestellen, onnodige kosten te vermijden, risico’s te verminderen en de relaties met leveranciers te verbeteren.”

Groeipotentieel

Ventory biedt verschillende formules aan, waarbij het de klant factureert op basis van het aantal SKU’s (unieke productreferenties). De start-up haalde in september 2024 tijdens een investeringsronde 1,75 miljoen euro op. Het bedrijf wil het opgehaalde geld aanwenden om zijn productontwikkeling te versnellen, het team uit te breiden en zijn marktpositie te versterken. Onder de investeerders bevond zich ook Delaware, dat de software erkent als een waardevolle aanvulling op ERP-systemen. “We benaderen de markt zelf en werken ook samen met systeemintegratoren om onze groei te accelereren”, legt André Huynen uit. “Ventory bedient grootspelers als DHL, maar mikt evenzeer op kmo’s overal ter wereld. We merken een grote interesse in sectoren als medtech en infrastructuurwerken. Voor spelers op het vlak van hernieuwbare energie leent Ventory zich perfect bij het beheer van windmolens en zonnepanelen. Het groeipotentieel is bijzonder groot.”

KD

Foto 3a_Vishal Punamiya_Liggend

Vishal Punamiya richtte Ventory in 2021 op. De start-up haalde in september 2024 tijdens een investeringsronde 1,75 miljoen euro op. Dat bedrag wil het bedrijf besteden om zijn productontwikkeling te versnellen, het team uit te breiden en zijn marktpositie te versterken.

Foto: © A. Delsoir

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.