SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’. Tegelijkertijd heeft de meubelindustrie te kampen met scherpe prijsconcurrentie en zoekt ze naar oplossingen om de orderverwerkingskosten blijvend te verlagen. Een andere uitdaging is het productassortiment. Dat is erg gevarieerd en soms gaat het om zware, volumineuze goederen, die meestal moeilijk manueel te verwerken zijn. Dat heeft de vraag naar ergonomische oplossingen doen toenemen.

Om de meubelindustrie te helpen die uitdagingen het hoofd te bieden, heeft SSI Schäfer de flat pack picking oplossing ontwikkeld. Het betreft een kant-en-klaar systeem voor de veilige, volledig geautomatiseerde handling van een groot aantal SKU’s (stock keeping units). De oplossing is het resultaat van een initiatief van SSI Schäfer-medewerkers uit de sector Retail & Wholesale, dat in samenwerking met een multinationale meubelonderneming op de markt werd gebracht.
 
Portaalrobots nemen het orderpicken van zware en volumineuze artikelen over zodat medewerkers zich kunnen concentreren op de handling van lichtere en kleinere artikelen. SSI Schäfer levert de orderpicking module voor ‘flat packs’, inclusief hardware en software, uit één hand. De module kan flexibel worden geschaald en kan compact worden geïnstalleerd in zowel nieuwe als bestaande magazijnen met beperkte vloeroppervlakte. Een andere eigenschap is efficiënt palletiseren: met behulp van intelligente algoritmen genereert het systeem automatisch verpakkingspatronen op basis van de verschillende SKU-specificaties om de stabiliteit van de lading op de orderpallets te optimaliseren en het volume te reduceren.
 
De flat pack picking oplossing maakt het mogelijk zowel orders voor levering aan fysieke meubelzaken als online orders van de eindklant parallel te verwerken. In vergelijking met tunnelpicking, waarvoor loopbruggen en aparte aanvulzones nodig zijn, zou de geautomatiseerde oplossing ook ongeveer 50% minder ruimte in beslag nemen.
Foto: SSI Schäfer

Recente nieuwsberichten

PostNL wordt bezorger van meubels

Post NL heeft JP Haarlem Delivery overgenomen, een full service dienstverlener die zich primair richt op de bezorging en montage van meubels in de Benelux. Het bedrijf bedient met name meubelwinkels in het midden- en hoog segment.Als logistiek e-commerce bedrijf biedt PostNL steeds meer diensten die verder gaan dan bezorging alleen, zoals het aansluiten, installeren en inbouwen van huishoudelijke apparatuur en consumentenelektronica.

Oceasoft lanceert OCEAlert om temperatuurgevoelige producten te monitoren

De aanbieder van draadloze oplossingen voor de monitoring van temperatuurgevoelige goederen biedt hiermee een nieuwe oplossing die het verlies van producten in de koudeketen moet helpen reduceren. Wanneer dataloggers van Oceasoft onvoorziene omstandigheden detecteren en rapporteren, stuurt OCEAlert, zowel overdag als ’s nachts, via een sms- of voicebericht een waarschuwing naar een vooraf bepaalde lijst met telefoonnummers.

PTC stelt nieuwe ThingWorx productieapplicaties voor

De nieuwe applicaties zijn ontwikkeld op basis van het Industrial IoT-platform ThingWorx, dat bedrijven technologieën en tools biedt om applicaties en augmented reality-ervaringen te ontwikkelen en uit te breiden. De applicaties maken deel uit van een nieuwe generatie van online Industrial IoT-applicaties en apps, zoals ThingWorx Navigate.

SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes

Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.

Logistiek vastgoed in Vlaanderen bloeit

Dat blijkt uit een rapport van JLL, dat recent de toestand in kaart bracht van de commerciële vastgoedmarkt in Vlaanderen na de eerste helft van 2017. In 2016 vertegenwoordigde Vlaanderen meer dan 90% van het opnamevolume van logistiek vastgoed in België, goed voor meer dan 1 miljoen vierkante meter.

Avanade en Blue Prism zorgen samen voor digitale transformatie

Avanade en Blue Prism, aanbieder van robotic process automation (RPA) software, gaan samenwerken om bedrijven te helpen bij de transformatie van hun werkplek en om de digitale werkplek van de toekomst te ontwikkelen. Door de combinatie van de digitale toepassingen van Avanade met het RPA platform van Blue Prism moeten bedrijven robotische werkploegen kunnen maken die manuele processen volledig automatiseren.

GLS breidt FlexDeliveryService uit

Om grensoverschrijdende uitwisselingen van pakketten te vergemakkelijken en mee te gaan met de aanhoudende groei van e-commerce, breidt GLS Belgium de mogelijkheden van de FlexDeliveryService uit naar in totaal twaalf Europese landen. Momenteel kan met FlexDeliveryService vanuit België in Frankrijk en de hele Benelux worden geleverd, maar ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk.

Still stelt ECU 15 C laagheffende pallettruck voor

De truck is met name bedoeld voor eenvoudige horizontale transporten over korte afstanden en verplaatst lasten tot 1,5 ton. Het lage eigengewicht van 200 kg, inclusief accu, maakt de truck geschikt voor inzet op tussenvloeren, het verplaatsen van goederen via liften en om mee te nemen in de vrachtwagen.

Ecobit wordt NaviTrans Reseller

Ecobit uit Boedapest zal voortaan de logistieke software van NaviTrans in Hongarije verdelen. Het bedrijf is in 1992 opgericht en is Microsoft Dynamics NAV-partner sinds 2005, toen NAV in Hongarije werd geïntroduceerd. Ecobit heeft ervaring met IT-projecten in branches zoals handel, landbouw en woningbouw.

Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.