SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’. Tegelijkertijd heeft de meubelindustrie te kampen met scherpe prijsconcurrentie en zoekt ze naar oplossingen om de orderverwerkingskosten blijvend te verlagen. Een andere uitdaging is het productassortiment. Dat is erg gevarieerd en soms gaat het om zware, volumineuze goederen, die meestal moeilijk manueel te verwerken zijn. Dat heeft de vraag naar ergonomische oplossingen doen toenemen.

Om de meubelindustrie te helpen die uitdagingen het hoofd te bieden, heeft SSI Schäfer de flat pack picking oplossing ontwikkeld. Het betreft een kant-en-klaar systeem voor de veilige, volledig geautomatiseerde handling van een groot aantal SKU’s (stock keeping units). De oplossing is het resultaat van een initiatief van SSI Schäfer-medewerkers uit de sector Retail & Wholesale, dat in samenwerking met een multinationale meubelonderneming op de markt werd gebracht.
 
Portaalrobots nemen het orderpicken van zware en volumineuze artikelen over zodat medewerkers zich kunnen concentreren op de handling van lichtere en kleinere artikelen. SSI Schäfer levert de orderpicking module voor ‘flat packs’, inclusief hardware en software, uit één hand. De module kan flexibel worden geschaald en kan compact worden geïnstalleerd in zowel nieuwe als bestaande magazijnen met beperkte vloeroppervlakte. Een andere eigenschap is efficiënt palletiseren: met behulp van intelligente algoritmen genereert het systeem automatisch verpakkingspatronen op basis van de verschillende SKU-specificaties om de stabiliteit van de lading op de orderpallets te optimaliseren en het volume te reduceren.
 
De flat pack picking oplossing maakt het mogelijk zowel orders voor levering aan fysieke meubelzaken als online orders van de eindklant parallel te verwerken. In vergelijking met tunnelpicking, waarvoor loopbruggen en aparte aanvulzones nodig zijn, zou de geautomatiseerde oplossing ook ongeveer 50% minder ruimte in beslag nemen.
Foto: SSI Schäfer

Recente nieuwsberichten

Infor stelt nieuwe SCM-functionaliteit voor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, introduceert nieuwe supply chain management mogelijkheden die bedrijven realtime inzicht in en controle over hun wereldwijde supply chains moeten bieden. Daarbij worden diverse digitale technologieën gebruikt, waaronder big data, machine learning, IoT en automatisering om voorspellende ETA’s, realtime zichtbaarheid en 3D-visualisatie van de magazijnstroom te bieden.

UPS versnelt met non-stop vlucht zendingen van de VS naar het Midden-Oosten

UPS start met een dagelijkse non-stop vlucht vanuit zijn wereldwijde hub Worldport in Louisville (Kentucky) naar Dubai. Het traject Louisville-Dubai is onderdeel van een vluchtroute ‘rond de wereld’ die begint en eindigt in UPS Worldport. Voor het volume dat vanuit Noord- en Zuid-Amerika via Worldport gaat, betekent de nieuwe route een verbetering van de time-in-transit naar Dubai met een volledige dag.

Toyota bouwt verder op ‘slimme trucks’ systeem

Tien jaar geleden al introduceerde Toyota het telematicaplatform I_Site en riep daarmee het concept van een slimme truck in het leven, die prestatiegegevens en activiteitsniveaus registreert en een effectief beheer van truckwerkzaamheden mogelijk maakt.

Vanden Borre krijgt nieuw dc in Willebroek

Na de fusie tussen Fnac en Vanden Borre in 2016 was er nood aan een versterking van de huidige vestiging van Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. De elektroretailer heeft daarop een huurovereenkomst gesloten met MG Real Estate voor een sleutel-op-de-deurproject van 14.000m² aan logistieke oppervlakte en 600m² aan bureauruimte.

Knapp automatiseert grootste distributiecentrum van Zuid-Korea

Met meer dan 1.200 lifestyle winkels is A-Sung Daiso de nummer één retailer van huishoudartikelen in Zuid-Korea. Het uitgebreide productassortiment van A-Sung Daiso omvat 30.000 verschillende artikelen. Naast huishoudartikelen zijn dat cosmetica, sportuitrusting, speelgoed, gezondheidsproducten en tuinartikelen.

SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek

De leverancier van producten en systemen voor intercompany goederenstromen en afval- en milieu engineering kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen.

TomTom Telematics lanceert nieuwe generatie fleet management

De Software-as-a-Service (SaaS) oplossing, Webfleet is volledig opnieuw opgebouwd en aangevuld met nieuwe functionaliteit en een frisse, meer intuïtieve gebruikersinterface die naar eigen wens kan worden aangepast. De vernieuwde software komt volgens de leverancier nog beter tot zijn recht wanneer hij wordt gekoppeld met de nieuwe serie TomTom Pro driver terminals.

Distrimedia en Emakers wapenen samen Belgische webshops tegen e-commerce reuzen

Fulfilment partner Distrimedia en e-commerce bureau Emakers hebben een samenwerking gesloten met als doel de dienstverlening, die normaal gezien alleen voor de gekende e-commerce giganten mogelijk is, ook bereikbaar te maken voor middelgrote spelers.

Still creëert nieuwe RX 20

Sinds zijn introductie in 2005 is de elektrische heftruck RX 20 een absolute bestseller binnen het gamma van Still. Maar omdat de eisen in de markt continu evolueren, heeft Still besloten het toestel compleet te transformeren. De volledig vernieuwde truck blijft evenwel onder dezelfde naam door het leven gaan.

Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.