SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’. Tegelijkertijd heeft de meubelindustrie te kampen met scherpe prijsconcurrentie en zoekt ze naar oplossingen om de orderverwerkingskosten blijvend te verlagen. Een andere uitdaging is het productassortiment. Dat is erg gevarieerd en soms gaat het om zware, volumineuze goederen, die meestal moeilijk manueel te verwerken zijn. Dat heeft de vraag naar ergonomische oplossingen doen toenemen.

Om de meubelindustrie te helpen die uitdagingen het hoofd te bieden, heeft SSI Schäfer de flat pack picking oplossing ontwikkeld. Het betreft een kant-en-klaar systeem voor de veilige, volledig geautomatiseerde handling van een groot aantal SKU’s (stock keeping units). De oplossing is het resultaat van een initiatief van SSI Schäfer-medewerkers uit de sector Retail & Wholesale, dat in samenwerking met een multinationale meubelonderneming op de markt werd gebracht.
 
Portaalrobots nemen het orderpicken van zware en volumineuze artikelen over zodat medewerkers zich kunnen concentreren op de handling van lichtere en kleinere artikelen. SSI Schäfer levert de orderpicking module voor ‘flat packs’, inclusief hardware en software, uit één hand. De module kan flexibel worden geschaald en kan compact worden geïnstalleerd in zowel nieuwe als bestaande magazijnen met beperkte vloeroppervlakte. Een andere eigenschap is efficiënt palletiseren: met behulp van intelligente algoritmen genereert het systeem automatisch verpakkingspatronen op basis van de verschillende SKU-specificaties om de stabiliteit van de lading op de orderpallets te optimaliseren en het volume te reduceren.
 
De flat pack picking oplossing maakt het mogelijk zowel orders voor levering aan fysieke meubelzaken als online orders van de eindklant parallel te verwerken. In vergelijking met tunnelpicking, waarvoor loopbruggen en aparte aanvulzones nodig zijn, zou de geautomatiseerde oplossing ook ongeveer 50% minder ruimte in beslag nemen.
Foto: SSI Schäfer

Recente nieuwsberichten

Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald

Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal).

Weerts Supply Chain breidt uit naar Limburg

Weerts Supply Chain (WSC), de logistieke poot van het Waalse familiebedrijf Weerts Group, breidt na thuisbasis Luik en Vorst (Audi), nu ook uit naar Vlaanderen. In het kader van zijn uitbreidingsstrategie investeert WSC in een eerste fase in twee nieuwe projecten in Limburg.

UPS gaat voor hernieuwbare energie

De Amerikaanse koerierdienst heeft een samenwerking opgezet met Clean Energy Fuels Corp om in de komende zeven jaar 170 miljoen gallon (zowat 643,5 miljoen liter) aan hernieuwbaar aardgas (RNG) aan te kopen. Hernieuwbaar aardgas speelt een belangrijke rol in de strategie die UPS uitwerkte om zijn alternatieve brandstofverbruik op te trekken tot 40% van de totale grondbrandstof tegen 2025.

Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor

Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.

Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.

Eerstesteenlegging Log!Ville

Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.

Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel

Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.

Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen

De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.

Logtex automatiseert opnieuw met Boa Concept

Logtex is een Franse logistiek dienstverlener gericht op de textielsector. Voor de automatisering van twee van zijn twaalf logistieke platformen in Frankrijk kiest het bedrijf opnieuw voor Boa Concept. Na een eerste installatie van een modulair conveyorsysteem in Wancourt in 2016, zijn nu de logistieke platformen van Cholet en Moussey aan de beurt.

Logistiek dienstverleners creëren digitaal platform met blockchain technologie

Vinturas, een nieuw consortium van logistiek dienstverleners in de automotive sector, lanceert een digitaal platform gebaseerd op IBM blockchain technologie. Het platform moet alle stappen van de logistieke keten binnen Europa, van fabrikant tot dealer én voor nieuwe en gebruikte voertuigen, inzichtelijk maken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.