SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’. Tegelijkertijd heeft de meubelindustrie te kampen met scherpe prijsconcurrentie en zoekt ze naar oplossingen om de orderverwerkingskosten blijvend te verlagen. Een andere uitdaging is het productassortiment. Dat is erg gevarieerd en soms gaat het om zware, volumineuze goederen, die meestal moeilijk manueel te verwerken zijn. Dat heeft de vraag naar ergonomische oplossingen doen toenemen.

Om de meubelindustrie te helpen die uitdagingen het hoofd te bieden, heeft SSI Schäfer de flat pack picking oplossing ontwikkeld. Het betreft een kant-en-klaar systeem voor de veilige, volledig geautomatiseerde handling van een groot aantal SKU’s (stock keeping units). De oplossing is het resultaat van een initiatief van SSI Schäfer-medewerkers uit de sector Retail & Wholesale, dat in samenwerking met een multinationale meubelonderneming op de markt werd gebracht.
 
Portaalrobots nemen het orderpicken van zware en volumineuze artikelen over zodat medewerkers zich kunnen concentreren op de handling van lichtere en kleinere artikelen. SSI Schäfer levert de orderpicking module voor ‘flat packs’, inclusief hardware en software, uit één hand. De module kan flexibel worden geschaald en kan compact worden geïnstalleerd in zowel nieuwe als bestaande magazijnen met beperkte vloeroppervlakte. Een andere eigenschap is efficiënt palletiseren: met behulp van intelligente algoritmen genereert het systeem automatisch verpakkingspatronen op basis van de verschillende SKU-specificaties om de stabiliteit van de lading op de orderpallets te optimaliseren en het volume te reduceren.
 
De flat pack picking oplossing maakt het mogelijk zowel orders voor levering aan fysieke meubelzaken als online orders van de eindklant parallel te verwerken. In vergelijking met tunnelpicking, waarvoor loopbruggen en aparte aanvulzones nodig zijn, zou de geautomatiseerde oplossing ook ongeveer 50% minder ruimte in beslag nemen.
Foto: SSI Schäfer

Recente nieuwsberichten

P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam

Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.

Beumer Group richt superhub in voor Hermes

Beumer Group, leverancier van automatische material handling systemen, heeft een derde sorteersysteem geïnstalleerd in de ‘superhub’ van logistiek dienstverlener Hermes in het Engelse Rugby. In die distributiehub, volgens Hermes de grootste in zijn soort in het VK, kunnen dagelijks meer dan een miljoen pakketten worden gesorteerd.

Contargo heeft kantoor in Bremen geopend

Sinds 1 september heeft het logistieke containernetwerk Contargo ook een kantoor in Bremen. Daarmee wil het bedrijf zijn positie in het directe achterland van de Duitse Noordzee-havens versterken. Het kantoor in Bremen staat onder leiding van Contargo in Hamburg en bevindt zich in het gebouw van NWL Norddeutsche Wasserweg Logistik, een zusterbedrijf van Contargo.

GDN Logistica moderniseert verpakkingslijnen met Savoye

Ruim tien jaar na de installatie van de eerste automatische verpakkingslijn in zijn distributiecentrum in San Cipriano Po (Noord-Italië), heeft GDN Logistica (samen met Office Distribution onderdeel van GDN Group) opnieuw Savoye de opdracht gegeven de twee bestaande verpakkingsstraten te updaten.

Autonoom varend binnenschip op de IJzer blijkt succesvol

Het autonome vaartuig de Cogge, een schaalmodel van een onbemand en zelfsturend binnenschip, heeft gedurende enkele maanden verschillende testvaarten van meerdere kilometers lang afgelegd op de IJzer, tussen Diksmuide en Nieuwpoort. De partners in deze wereldprimeur – De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven – hebben nu de eerste testresultaten voorgesteld.

Lineas haalt wekelijks 5.300 containers uit de Oosterweel-files

Om de impact van de Oosterweelwerken op de Belgische mobiliteit te verlichten, verdubbelt spoorvrachtoperator Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen. Met die verdubbeling kan Lineas 5.300 containers per week uit de Antwerpse files halen, in vergelijking met 2.600 voordien.

Logistieke sector investeert in real-time inzicht en BI voor betere klantervaring

BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten aan o.a. retailers, distributeurs en logistieke dienstverleners, heeft wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain.

Nieuwe generatie meerverdiepssysteem!

(Advertorial) Meegroeien met de marktvraag van start-up tot véél meer artikelen opslaan in de toekomst? BITO helpt je hierbij met de lancering van een nieuwe generatie meerverdiepsstellingen. Wil je in de toekomst uitbreiden en zo ook uw investering spreiden, dan is dit meerverdiepssysteem ideaal.

Webfleet Solutions wordt nieuwe naam van TomTom Telematics

Na de overname van TomTom Telematics door Bridgestone Europe op 1 april 2019, heeft Bridgestone aangekondigd dat de bedrijfsnaam van TomTom Telematics vanaf 1 oktober ‘Webfleet Solutions’ wordt. Met Webfleet Solutions wil Bridgestone zijn klanten wereldwijd een ruimere waaier aan digitale mobiliteits- en fleetoplossingen bieden.

Uitzicht op tewerkstelling blijft stabiel in transport en logistiek

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek gematigd blijven in aanloop naar het volgende trimester. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet 4% hun personeelsbestand tegen eind december 2019 uit te breiden, terwijl 93% van de respondenten geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.