Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing. Daarbij zorgt Savoye ook voor een connectie tussen de twee zones met integratie van een extra transportlijn voor afval en overtollig karton.

Het Belgische Soditra Logistic fungeert al jaren als 3PL voor L’Oréal, met een eerste vestiging in Mollem (Asse), ten noorden van Brussel. L’Oréal verzorgde eerst nog een deel van de logistiek zelf vanuit een Nederlandse vestiging, maar in de loop van de tijd kreeg Soditra Logistic steeds meer werk toegewezen. Zo begon de logistiek dienstverlener ook met value added services zoals montage van PLV tot de assemblage, producten onder folie door warme of koude shrink aansluitend op het werk van conditionering en de-conditionering, afhankelijk van de eisen van de klanten van L’Oréal. Het streefdoel van L’Oréal was om meer flexibiliteit, reactiviteit en vooral ook meer synergie uit te bouwen en daarvoor besloten zij alle activiteiten voor de Benelux uit te besteden aan Soditra Logistic. Die beslissing vormt het begin voor een interne reorganisatie bij de logistiek dienstverlener, waarbij het werk voor andere klanten naar Mollem zal uitwijken en de logistiek voor L’Oréal onder één dak in Nijvel komt. Die locatie wordt daartoe uitgebreid van 16.000m2 naar 30.000m2, goed voor de opslag van 27.000 pallets, en wordt voorzien van een complete herinrichting om jaarlijks meer dan 40.000 inkomende pallets en ruim 250.000 orders te verwerken.
 
Logistieke puzzel
Het werk in Nijvel bestaat uit drie delen: complete pallets in en uit; standaard picking, waarbij de orderpicker producten haalt en de pallet/order helemaal opbouwt; en detail picking, waarbij een doos/pakket met verschillende items wordt opgebouwd. Eerst werd dat met picking trolleys uitgevoerd. In 2018 werd er een nieuwe technologie toegevoegd, robots en mobiele legbordrekken in combinatie met vier pickstations.
 
De bovenstaande indeling werd vooral bepaald voor de verschillende rotatieklassen van de producten; de fast movers en de slow movers, 20%-80% van de referenties in voorraad en 80%-20% van de goederenstromen.
Toen bleek dat al het werk voor L’Oréal onder één dak zou komen, moest een belangrijke vraag worden beantwoord: “Wat is de beste mix om alles perfect te gaan uitvoeren?”
De voor- en nadelen van zowel ‘goods-to-man’ als ‘man-to-goods’-oplossingen werden tegen elkaar afgewogen met de drie rotatieklassen als uitgangspunt. Man-to-goods vereenvoudigt het bevoorradingsproces, maar met minder output. En bij goods-to-man gaat dat precies andersom. Er volgde een studie naar de beste oplossing.
 
Verbonden zones
Uit die studie bleek dat het samenvoegen van alle productklassen binnen één systeem niet zou werken. De verschillende pickingzones zouden blijven bestaan. Toch moest men de bestellingen met producten uit de twee verschillende zones bij elkaar zien te krijgen. Zaken als ROI en productiviteit moesten beter in de nieuwe opzet. Savoye ontwikkelde een oplossing waarbij de dozen via een conveyorsysteem beide zones doorlopen, zodat ook gecombineerde orders in dezelfde doos belanden. Met die oplossing is Soditra Logistic niet alleen productief, maar verkleint het ook zijn ecologische voetafdruk volgens de normen van L’Oréal. In de basis werkt Soditra Logistic met vier soorten dozen die door dezelfde machine kunnen worden afgesloten.
 
Na de zone met robots worden de dozen naar de zone-to-zone picking vervoerd, waar zal worden gewerkt met doorrolstellingen (aanvoer via de achterzijde) en vaste pickstations waarlangs de open dozen worden getransporteerd. RF-technologie wordt gebruikt om de hoeveelheden aan te geven die in de doos moeten worden geplaatst. Uiteindelijk komen de dozen bij acht ‘exit lanes’ om klaargemaakt te worden voor verzending.
 
Opvallend daarbij is de oplossing om lege verpakkingen uit het pickproces af te voeren. Savoye integreert een extra transportlijn naast de hoofdlijn, waarop al het overtollige materiaal rechtstreeks naar een ‘shredder’ kan worden afgevoerd.
 
Soditra Logistic had slechts één jaar de tijd om het hele proces te voltooien, waarbij het werk nooit mocht stilvallen. Volgens de logistiek dienstverlener verloopt de samenwerking met Savoye naar wens en zal het nieuwe magazijn naar verwachting in juli 2023 volledig operationeel zijn.
Foto: Savoye / Soditra Logistic

Recente nieuwsberichten

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.

Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux

Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.