Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing. Daarbij zorgt Savoye ook voor een connectie tussen de twee zones met integratie van een extra transportlijn voor afval en overtollig karton.

Het Belgische Soditra Logistic fungeert al jaren als 3PL voor L’Oréal, met een eerste vestiging in Mollem (Asse), ten noorden van Brussel. L’Oréal verzorgde eerst nog een deel van de logistiek zelf vanuit een Nederlandse vestiging, maar in de loop van de tijd kreeg Soditra Logistic steeds meer werk toegewezen. Zo begon de logistiek dienstverlener ook met value added services zoals montage van PLV tot de assemblage, producten onder folie door warme of koude shrink aansluitend op het werk van conditionering en de-conditionering, afhankelijk van de eisen van de klanten van L’Oréal. Het streefdoel van L’Oréal was om meer flexibiliteit, reactiviteit en vooral ook meer synergie uit te bouwen en daarvoor besloten zij alle activiteiten voor de Benelux uit te besteden aan Soditra Logistic. Die beslissing vormt het begin voor een interne reorganisatie bij de logistiek dienstverlener, waarbij het werk voor andere klanten naar Mollem zal uitwijken en de logistiek voor L’Oréal onder één dak in Nijvel komt. Die locatie wordt daartoe uitgebreid van 16.000m2 naar 30.000m2, goed voor de opslag van 27.000 pallets, en wordt voorzien van een complete herinrichting om jaarlijks meer dan 40.000 inkomende pallets en ruim 250.000 orders te verwerken.
 
Logistieke puzzel
Het werk in Nijvel bestaat uit drie delen: complete pallets in en uit; standaard picking, waarbij de orderpicker producten haalt en de pallet/order helemaal opbouwt; en detail picking, waarbij een doos/pakket met verschillende items wordt opgebouwd. Eerst werd dat met picking trolleys uitgevoerd. In 2018 werd er een nieuwe technologie toegevoegd, robots en mobiele legbordrekken in combinatie met vier pickstations.
 
De bovenstaande indeling werd vooral bepaald voor de verschillende rotatieklassen van de producten; de fast movers en de slow movers, 20%-80% van de referenties in voorraad en 80%-20% van de goederenstromen.
Toen bleek dat al het werk voor L’Oréal onder één dak zou komen, moest een belangrijke vraag worden beantwoord: “Wat is de beste mix om alles perfect te gaan uitvoeren?”
De voor- en nadelen van zowel ‘goods-to-man’ als ‘man-to-goods’-oplossingen werden tegen elkaar afgewogen met de drie rotatieklassen als uitgangspunt. Man-to-goods vereenvoudigt het bevoorradingsproces, maar met minder output. En bij goods-to-man gaat dat precies andersom. Er volgde een studie naar de beste oplossing.
 
Verbonden zones
Uit die studie bleek dat het samenvoegen van alle productklassen binnen één systeem niet zou werken. De verschillende pickingzones zouden blijven bestaan. Toch moest men de bestellingen met producten uit de twee verschillende zones bij elkaar zien te krijgen. Zaken als ROI en productiviteit moesten beter in de nieuwe opzet. Savoye ontwikkelde een oplossing waarbij de dozen via een conveyorsysteem beide zones doorlopen, zodat ook gecombineerde orders in dezelfde doos belanden. Met die oplossing is Soditra Logistic niet alleen productief, maar verkleint het ook zijn ecologische voetafdruk volgens de normen van L’Oréal. In de basis werkt Soditra Logistic met vier soorten dozen die door dezelfde machine kunnen worden afgesloten.
 
Na de zone met robots worden de dozen naar de zone-to-zone picking vervoerd, waar zal worden gewerkt met doorrolstellingen (aanvoer via de achterzijde) en vaste pickstations waarlangs de open dozen worden getransporteerd. RF-technologie wordt gebruikt om de hoeveelheden aan te geven die in de doos moeten worden geplaatst. Uiteindelijk komen de dozen bij acht ‘exit lanes’ om klaargemaakt te worden voor verzending.
 
Opvallend daarbij is de oplossing om lege verpakkingen uit het pickproces af te voeren. Savoye integreert een extra transportlijn naast de hoofdlijn, waarop al het overtollige materiaal rechtstreeks naar een ‘shredder’ kan worden afgevoerd.
 
Soditra Logistic had slechts één jaar de tijd om het hele proces te voltooien, waarbij het werk nooit mocht stilvallen. Volgens de logistiek dienstverlener verloopt de samenwerking met Savoye naar wens en zal het nieuwe magazijn naar verwachting in juli 2023 volledig operationeel zijn.
Foto: Savoye / Soditra Logistic

Recente nieuwsberichten

Duidelijke procedures in voorraadbeheer

(Advertorial) Stel jezelf 4 vragen Waarom is het zo moeilijk om het juiste voorraadniveau te bepalen terwijl men al bijna 100 jaar onderzoek doet op het gebied van voorraadbeheer? Er zijn tal van theorieën en formules bekend en toch kan het allemaal op een heel pragmatische manier.

Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots.

Franky Fresh Food digitaliseert supply chain processen met EDI van Descartes

Franky Fresh Food, onderdeel van de Willy Naessens Group, streeft sinds enkele jaren naar een totale digitale transitie. Voor de samenwerking met leveranciers focust het bedrijf steeds meer op EDI, zowel voor bestelbonnen als voor pakbonnen en facturen.

Linde breidt ‘Green Performance’ portfolio verder uit

Met de bedoeling zijn klanten verder op weg te zetten richting een duurzame toekomst, breidt Linde Material Handling zijn portfolio aan producten en softwareoplossingen verder uit. Het aanbod zogeheten ‘Green Performance’-oplossingen gaat van krachtige heftrucks en magazijntrucks met lithium-ionbatterijen of de milieuvriendelijke HVO-diesel, tot batterijrecyclage, energiebeheer en de eerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.

Montea sluit nieuwe overeenkomst in Tongeren

Samen met zijn strategische partner Group Cordeel is Montea in Tongeren gestart met de bouw van een duurzaam distributiecentrum van ongeveer 33.500m² voor BayWa r.e. Solar Systems. Het distributiecentrum zal worden gebruikt voor de opslag van zonnepanelen.

SATO introduceert NFC/HF RFID coderingsoplossing met NiceLabel

SATO Holdings Corporation, een wereldwijde aanbieder van auto-ID- en labeloplossingen, werkt samen met Loftware voor zijn nieuwe NFC/HF RFID-coderingsoplossing. Concreet betekent dit dat de 4-inch CT4-LX desktop en de CL4NX Plus industriële RFID-printers van SATO nu ook 13,56MHz hoge frequentie (HF) en near-field communication (NFC) stickers en tags kunnen coderen en printen met behulp van HF en NFC data exchange format commando’s met NiceLabel, de wereldstandaard in label design software.

Understanding Digital Twins and their Implementation in Businesses

(Advertorial) Digital twins are virtual representations of physical objects, processes, systems or environments that mirror their real-world counterparts in appearance and behaviour. By allowing organisations to run simulations in a virtual rather than physical setup, these digital replicas enable businesses to monitor, analyse and optimise their operations.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 juli

Vanaf zaterdag 1 juli 2023 gelden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. In Vlaanderen en Brussel gaat het om een indexaanpassing. Nadat de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië op 1 januari werden geïndexeerd, voert Sofico (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) op 1 juli een tariefaanpassing door.

Combilift stelt elektrische Combi-Cube voor

Combilift heeft de Combi-Cube gelanceerd. Dit nieuwe model elektrische vorkheftruck is voorzien van een reeks technologische en designkenmerken die niet alleen het rijgedrag moeten verbeteren, maar ook voor een hoog niveau van bestuurderscomfort moeten zorgen.

DB Schenker opent logistiek centrum in Luxemburg

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een nieuw, duurzaam logistiek centrum geopend in Contern, Luxemburg. De nieuwe locatie ligt gunstig t.o.v. de luchthaven en biedt goede verbindingen naar de hoofdsnelwegen. Het logistieke centrum zorgt voor een uitbreiding van 2 naar 18 docks, het warehouse is verdrievoudigd naar ongeveer 7.000m² en de kantoorruimte is verdubbeld naar 1.400m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.