Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing. Daarbij zorgt Savoye ook voor een connectie tussen de twee zones met integratie van een extra transportlijn voor afval en overtollig karton.

Het Belgische Soditra Logistic fungeert al jaren als 3PL voor L’Oréal, met een eerste vestiging in Mollem (Asse), ten noorden van Brussel. L’Oréal verzorgde eerst nog een deel van de logistiek zelf vanuit een Nederlandse vestiging, maar in de loop van de tijd kreeg Soditra Logistic steeds meer werk toegewezen. Zo begon de logistiek dienstverlener ook met value added services zoals montage van PLV tot de assemblage, producten onder folie door warme of koude shrink aansluitend op het werk van conditionering en de-conditionering, afhankelijk van de eisen van de klanten van L’Oréal. Het streefdoel van L’Oréal was om meer flexibiliteit, reactiviteit en vooral ook meer synergie uit te bouwen en daarvoor besloten zij alle activiteiten voor de Benelux uit te besteden aan Soditra Logistic. Die beslissing vormt het begin voor een interne reorganisatie bij de logistiek dienstverlener, waarbij het werk voor andere klanten naar Mollem zal uitwijken en de logistiek voor L’Oréal onder één dak in Nijvel komt. Die locatie wordt daartoe uitgebreid van 16.000m2 naar 30.000m2, goed voor de opslag van 27.000 pallets, en wordt voorzien van een complete herinrichting om jaarlijks meer dan 40.000 inkomende pallets en ruim 250.000 orders te verwerken.
 
Logistieke puzzel
Het werk in Nijvel bestaat uit drie delen: complete pallets in en uit; standaard picking, waarbij de orderpicker producten haalt en de pallet/order helemaal opbouwt; en detail picking, waarbij een doos/pakket met verschillende items wordt opgebouwd. Eerst werd dat met picking trolleys uitgevoerd. In 2018 werd er een nieuwe technologie toegevoegd, robots en mobiele legbordrekken in combinatie met vier pickstations.
 
De bovenstaande indeling werd vooral bepaald voor de verschillende rotatieklassen van de producten; de fast movers en de slow movers, 20%-80% van de referenties in voorraad en 80%-20% van de goederenstromen.
Toen bleek dat al het werk voor L’Oréal onder één dak zou komen, moest een belangrijke vraag worden beantwoord: “Wat is de beste mix om alles perfect te gaan uitvoeren?”
De voor- en nadelen van zowel ‘goods-to-man’ als ‘man-to-goods’-oplossingen werden tegen elkaar afgewogen met de drie rotatieklassen als uitgangspunt. Man-to-goods vereenvoudigt het bevoorradingsproces, maar met minder output. En bij goods-to-man gaat dat precies andersom. Er volgde een studie naar de beste oplossing.
 
Verbonden zones
Uit die studie bleek dat het samenvoegen van alle productklassen binnen één systeem niet zou werken. De verschillende pickingzones zouden blijven bestaan. Toch moest men de bestellingen met producten uit de twee verschillende zones bij elkaar zien te krijgen. Zaken als ROI en productiviteit moesten beter in de nieuwe opzet. Savoye ontwikkelde een oplossing waarbij de dozen via een conveyorsysteem beide zones doorlopen, zodat ook gecombineerde orders in dezelfde doos belanden. Met die oplossing is Soditra Logistic niet alleen productief, maar verkleint het ook zijn ecologische voetafdruk volgens de normen van L’Oréal. In de basis werkt Soditra Logistic met vier soorten dozen die door dezelfde machine kunnen worden afgesloten.
 
Na de zone met robots worden de dozen naar de zone-to-zone picking vervoerd, waar zal worden gewerkt met doorrolstellingen (aanvoer via de achterzijde) en vaste pickstations waarlangs de open dozen worden getransporteerd. RF-technologie wordt gebruikt om de hoeveelheden aan te geven die in de doos moeten worden geplaatst. Uiteindelijk komen de dozen bij acht ‘exit lanes’ om klaargemaakt te worden voor verzending.
 
Opvallend daarbij is de oplossing om lege verpakkingen uit het pickproces af te voeren. Savoye integreert een extra transportlijn naast de hoofdlijn, waarop al het overtollige materiaal rechtstreeks naar een ‘shredder’ kan worden afgevoerd.
 
Soditra Logistic had slechts één jaar de tijd om het hele proces te voltooien, waarbij het werk nooit mocht stilvallen. Volgens de logistiek dienstverlener verloopt de samenwerking met Savoye naar wens en zal het nieuwe magazijn naar verwachting in juli 2023 volledig operationeel zijn.
Foto: Savoye / Soditra Logistic

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.