Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing. Daarbij zorgt Savoye ook voor een connectie tussen de twee zones met integratie van een extra transportlijn voor afval en overtollig karton.

Het Belgische Soditra Logistic fungeert al jaren als 3PL voor L’Oréal, met een eerste vestiging in Mollem (Asse), ten noorden van Brussel. L’Oréal verzorgde eerst nog een deel van de logistiek zelf vanuit een Nederlandse vestiging, maar in de loop van de tijd kreeg Soditra Logistic steeds meer werk toegewezen. Zo begon de logistiek dienstverlener ook met value added services zoals montage van PLV tot de assemblage, producten onder folie door warme of koude shrink aansluitend op het werk van conditionering en de-conditionering, afhankelijk van de eisen van de klanten van L’Oréal. Het streefdoel van L’Oréal was om meer flexibiliteit, reactiviteit en vooral ook meer synergie uit te bouwen en daarvoor besloten zij alle activiteiten voor de Benelux uit te besteden aan Soditra Logistic. Die beslissing vormt het begin voor een interne reorganisatie bij de logistiek dienstverlener, waarbij het werk voor andere klanten naar Mollem zal uitwijken en de logistiek voor L’Oréal onder één dak in Nijvel komt. Die locatie wordt daartoe uitgebreid van 16.000m2 naar 30.000m2, goed voor de opslag van 27.000 pallets, en wordt voorzien van een complete herinrichting om jaarlijks meer dan 40.000 inkomende pallets en ruim 250.000 orders te verwerken.
 
Logistieke puzzel
Het werk in Nijvel bestaat uit drie delen: complete pallets in en uit; standaard picking, waarbij de orderpicker producten haalt en de pallet/order helemaal opbouwt; en detail picking, waarbij een doos/pakket met verschillende items wordt opgebouwd. Eerst werd dat met picking trolleys uitgevoerd. In 2018 werd er een nieuwe technologie toegevoegd, robots en mobiele legbordrekken in combinatie met vier pickstations.
 
De bovenstaande indeling werd vooral bepaald voor de verschillende rotatieklassen van de producten; de fast movers en de slow movers, 20%-80% van de referenties in voorraad en 80%-20% van de goederenstromen.
Toen bleek dat al het werk voor L’Oréal onder één dak zou komen, moest een belangrijke vraag worden beantwoord: “Wat is de beste mix om alles perfect te gaan uitvoeren?”
De voor- en nadelen van zowel ‘goods-to-man’ als ‘man-to-goods’-oplossingen werden tegen elkaar afgewogen met de drie rotatieklassen als uitgangspunt. Man-to-goods vereenvoudigt het bevoorradingsproces, maar met minder output. En bij goods-to-man gaat dat precies andersom. Er volgde een studie naar de beste oplossing.
 
Verbonden zones
Uit die studie bleek dat het samenvoegen van alle productklassen binnen één systeem niet zou werken. De verschillende pickingzones zouden blijven bestaan. Toch moest men de bestellingen met producten uit de twee verschillende zones bij elkaar zien te krijgen. Zaken als ROI en productiviteit moesten beter in de nieuwe opzet. Savoye ontwikkelde een oplossing waarbij de dozen via een conveyorsysteem beide zones doorlopen, zodat ook gecombineerde orders in dezelfde doos belanden. Met die oplossing is Soditra Logistic niet alleen productief, maar verkleint het ook zijn ecologische voetafdruk volgens de normen van L’Oréal. In de basis werkt Soditra Logistic met vier soorten dozen die door dezelfde machine kunnen worden afgesloten.
 
Na de zone met robots worden de dozen naar de zone-to-zone picking vervoerd, waar zal worden gewerkt met doorrolstellingen (aanvoer via de achterzijde) en vaste pickstations waarlangs de open dozen worden getransporteerd. RF-technologie wordt gebruikt om de hoeveelheden aan te geven die in de doos moeten worden geplaatst. Uiteindelijk komen de dozen bij acht ‘exit lanes’ om klaargemaakt te worden voor verzending.
 
Opvallend daarbij is de oplossing om lege verpakkingen uit het pickproces af te voeren. Savoye integreert een extra transportlijn naast de hoofdlijn, waarop al het overtollige materiaal rechtstreeks naar een ‘shredder’ kan worden afgevoerd.
 
Soditra Logistic had slechts één jaar de tijd om het hele proces te voltooien, waarbij het werk nooit mocht stilvallen. Volgens de logistiek dienstverlener verloopt de samenwerking met Savoye naar wens en zal het nieuwe magazijn naar verwachting in juli 2023 volledig operationeel zijn.
Foto: Savoye / Soditra Logistic

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.