Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing. Daarbij zorgt Savoye ook voor een connectie tussen de twee zones met integratie van een extra transportlijn voor afval en overtollig karton.

Het Belgische Soditra Logistic fungeert al jaren als 3PL voor L’Oréal, met een eerste vestiging in Mollem (Asse), ten noorden van Brussel. L’Oréal verzorgde eerst nog een deel van de logistiek zelf vanuit een Nederlandse vestiging, maar in de loop van de tijd kreeg Soditra Logistic steeds meer werk toegewezen. Zo begon de logistiek dienstverlener ook met value added services zoals montage van PLV tot de assemblage, producten onder folie door warme of koude shrink aansluitend op het werk van conditionering en de-conditionering, afhankelijk van de eisen van de klanten van L’Oréal. Het streefdoel van L’Oréal was om meer flexibiliteit, reactiviteit en vooral ook meer synergie uit te bouwen en daarvoor besloten zij alle activiteiten voor de Benelux uit te besteden aan Soditra Logistic. Die beslissing vormt het begin voor een interne reorganisatie bij de logistiek dienstverlener, waarbij het werk voor andere klanten naar Mollem zal uitwijken en de logistiek voor L’Oréal onder één dak in Nijvel komt. Die locatie wordt daartoe uitgebreid van 16.000m2 naar 30.000m2, goed voor de opslag van 27.000 pallets, en wordt voorzien van een complete herinrichting om jaarlijks meer dan 40.000 inkomende pallets en ruim 250.000 orders te verwerken.
 
Logistieke puzzel
Het werk in Nijvel bestaat uit drie delen: complete pallets in en uit; standaard picking, waarbij de orderpicker producten haalt en de pallet/order helemaal opbouwt; en detail picking, waarbij een doos/pakket met verschillende items wordt opgebouwd. Eerst werd dat met picking trolleys uitgevoerd. In 2018 werd er een nieuwe technologie toegevoegd, robots en mobiele legbordrekken in combinatie met vier pickstations.
 
De bovenstaande indeling werd vooral bepaald voor de verschillende rotatieklassen van de producten; de fast movers en de slow movers, 20%-80% van de referenties in voorraad en 80%-20% van de goederenstromen.
Toen bleek dat al het werk voor L’Oréal onder één dak zou komen, moest een belangrijke vraag worden beantwoord: “Wat is de beste mix om alles perfect te gaan uitvoeren?”
De voor- en nadelen van zowel ‘goods-to-man’ als ‘man-to-goods’-oplossingen werden tegen elkaar afgewogen met de drie rotatieklassen als uitgangspunt. Man-to-goods vereenvoudigt het bevoorradingsproces, maar met minder output. En bij goods-to-man gaat dat precies andersom. Er volgde een studie naar de beste oplossing.
 
Verbonden zones
Uit die studie bleek dat het samenvoegen van alle productklassen binnen één systeem niet zou werken. De verschillende pickingzones zouden blijven bestaan. Toch moest men de bestellingen met producten uit de twee verschillende zones bij elkaar zien te krijgen. Zaken als ROI en productiviteit moesten beter in de nieuwe opzet. Savoye ontwikkelde een oplossing waarbij de dozen via een conveyorsysteem beide zones doorlopen, zodat ook gecombineerde orders in dezelfde doos belanden. Met die oplossing is Soditra Logistic niet alleen productief, maar verkleint het ook zijn ecologische voetafdruk volgens de normen van L’Oréal. In de basis werkt Soditra Logistic met vier soorten dozen die door dezelfde machine kunnen worden afgesloten.
 
Na de zone met robots worden de dozen naar de zone-to-zone picking vervoerd, waar zal worden gewerkt met doorrolstellingen (aanvoer via de achterzijde) en vaste pickstations waarlangs de open dozen worden getransporteerd. RF-technologie wordt gebruikt om de hoeveelheden aan te geven die in de doos moeten worden geplaatst. Uiteindelijk komen de dozen bij acht ‘exit lanes’ om klaargemaakt te worden voor verzending.
 
Opvallend daarbij is de oplossing om lege verpakkingen uit het pickproces af te voeren. Savoye integreert een extra transportlijn naast de hoofdlijn, waarop al het overtollige materiaal rechtstreeks naar een ‘shredder’ kan worden afgevoerd.
 
Soditra Logistic had slechts één jaar de tijd om het hele proces te voltooien, waarbij het werk nooit mocht stilvallen. Volgens de logistiek dienstverlener verloopt de samenwerking met Savoye naar wens en zal het nieuwe magazijn naar verwachting in juli 2023 volledig operationeel zijn.
Foto: Savoye / Soditra Logistic

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.