Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties.

Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv. goederenontvangst, wegzet, picking, packing en staging) tegen. Er moet dan ook over worden nagedacht hoe we nu en in de toekomst kunnen garanderen dat mensen in die operaties de afstandsregels in acht nemen. We zien initiatieven om schermen te bouwen, eenrichtingsverkeer in magazijngangen in te voeren en richtlijnen mee te geven aan de operatoren. Maar de vraag is of dat wel volstaat en of technologie hier geen bijdrage kan leveren.
 
Vanuit de consultancy ervaring in magazijnen en het eigen middleware rijpte bij ART4L het idee om ‘indoor positioning’ te gaan gebruiken om social distancing te garanderen. Immers, vandaag is technologie beschikbaar om op betrouwbare en consistente wijze de positie van een ‘tag’ te capteren. Die oplossing kan worden gebruikt om na de gaan of een operator op de juiste plaats de juiste taken aan het uitvoeren is. De positie kan ook gelden als een scan van de juiste locatie. Maar tegelijk kan ook worden opgevolgd, gecontroleerd en gelogd op welke afstanden de operatoren van elkaar werken. Alarmen en rapporten kunnen worden gegenereerd om afstandsregels op te leggen en op te volgen.
 
“En het kan nog beter”, meent Jan De Kimpe van ART4L. “Want als de lay-out van het magazijn een stratenplan is en de operatoren voertuigen, en de WMS-opdrachten zijn te plannen voertuigbewegingen, dan kan een routeplanner in real time bewegingen plannen. Daarbij kan rekening worden gehouden met verschillende criteria zoals het maximale aantal ‘voertuigen’ per type in een gang, geen vermenging van voertuigtypes in een gang (bv. reachtrucks en orderpickers), de kortste en/of snelste route, distancing tussen operatoren, taakvolgorde voor bijvoorbeeld stapelbaarheid en dergelijke meer.” Daarbij kan de ART4L middleware de routes op het scherm van de operator projecteren.
 
“Dat is geen toekomstmuziek, maar vandaag al mogelijk”, vervolgt Jan De Kimpe. “Via samenwerking tussen verschillende technologiespecialisten hebben we dat project volledig conceptueel en technisch uitgewerkt. De partijen hebben hun specifieke knowhow gecombineerd met die van ART4L m.b.t. koppeling met WMS, positionering, routeplanning (Solvice) en de visualisatie naar de operatoren. Geïnteresseerden kunnen we alvast laten weten dat we binnen de drie maanden na toekenning van een opdracht live kunnen zijn.”
 
Geïntereseerde ondernemingen kunnen contact opnemen met Jan De Kimpe via jan@art4l.com.

Recente nieuwsberichten

Transportplatform Dashdoc voortaan ook actief in België

Dashdoc, ontwikkelaar van digitale tools voor transporteurs en vrachtwagenchauffeurs, is voortaan ook actief in België. Het van oorsprong Franse bedrijf opent een kantoor in Antwerpen en wil transportbedrijven helpen hun administratie te digitaliseren m.b.v.

Ahlers Trade Facilitation - Doing business in China

(Advertorial) As the second-largest consumer economy in the world, China has been at the forefront of marketing trends shaping the global economy. Arno Coster, Director of Sales, and Business Development at Ahlers introduces trade facilitation and explains how foreign companies can thrive whilst setting up their business in China in this short video.

Agidens en Objective sluiten partnership voor implementatie digitale softwareoplossingen

Agidens International, een Europese automation solutions provider voor de procesindustrie, en Objective International, een in België gevestigde MES- en WMS-provider voor middelgrote klanten in de maak- en procesindustrie, zijn een partnership aangegaan.

Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren.

Faurecia optimaliseert logistiek met 3DExperience-platform van Dassault Systèmes

Faurecia, onderdeel van de Group Forvia – een toonaangevende toeleverancier van de automobielindustrie – vergroot de inzet van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Het bedrijf optimaliseert daarmee de inkomende logistiek voor automatisch geleide voertuigen (AGV).

Kardex Mlog bouwt mee aan hoogbouwmagazijn voor witgoed

De Duitse aanbieder van logistiek vastgoed RHW Logistik GmbH bouwt in de haven van Krefeld een nieuw geautomatiseerd logistiek centrum met opslag- en verzendcapaciteit voor elektrische huishoudelijke apparaten. Voor de realisatie van de logistieke infrastructuur doet het bedrijf een beroep op Kardex Mlog.

Tailormade Logistics vergroot hub in Henegouwse Ghlin

Tailormade Logistics (TML) heeft een tweede warehouse in Ghlin, een deelgemeente van Bergen, in gebruik genomen. Het nieuwe warehouse heeft een oppervlakte van 19.000m2 en telt 20 laadkades. Het werd gebouwd naast de bestaande site met een magazijn van 25.000m2, dat vier jaar geleden in gebruik werd genomen.

Bonfix installeert Fastpick-oplossing van Vanderlande

Bonfix is een Nederlandse leverancier van fittingen, kranen, koppelingen en aanverwante producten voor (sanitaire) installaties en cv-installaties. Momenteel laat het familiebedrijf in Zwolle een nieuw distributiecentrum bouwen, dat naar verwachting in de eerste helft van 2023 volledig operationeel zal zijn.

Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen

De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.

Toyota breidt met 19.000m² uit op Prologis-site in Willebroek

Toyota Material Handling heeft een nieuw langetermijncontract getekend met Prologis voor de huur van een bijkomende 18.000m² magazijnruimte en 700m² bureauruimte in Willebroek DC1. Vanop die locatie wil Toyota Material Handling zijn logistieke capaciteit aanzienlijk uitbreiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.