Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties.

Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv. goederenontvangst, wegzet, picking, packing en staging) tegen. Er moet dan ook over worden nagedacht hoe we nu en in de toekomst kunnen garanderen dat mensen in die operaties de afstandsregels in acht nemen. We zien initiatieven om schermen te bouwen, eenrichtingsverkeer in magazijngangen in te voeren en richtlijnen mee te geven aan de operatoren. Maar de vraag is of dat wel volstaat en of technologie hier geen bijdrage kan leveren.
 
Vanuit de consultancy ervaring in magazijnen en het eigen middleware rijpte bij ART4L het idee om ‘indoor positioning’ te gaan gebruiken om social distancing te garanderen. Immers, vandaag is technologie beschikbaar om op betrouwbare en consistente wijze de positie van een ‘tag’ te capteren. Die oplossing kan worden gebruikt om na de gaan of een operator op de juiste plaats de juiste taken aan het uitvoeren is. De positie kan ook gelden als een scan van de juiste locatie. Maar tegelijk kan ook worden opgevolgd, gecontroleerd en gelogd op welke afstanden de operatoren van elkaar werken. Alarmen en rapporten kunnen worden gegenereerd om afstandsregels op te leggen en op te volgen.
 
“En het kan nog beter”, meent Jan De Kimpe van ART4L. “Want als de lay-out van het magazijn een stratenplan is en de operatoren voertuigen, en de WMS-opdrachten zijn te plannen voertuigbewegingen, dan kan een routeplanner in real time bewegingen plannen. Daarbij kan rekening worden gehouden met verschillende criteria zoals het maximale aantal ‘voertuigen’ per type in een gang, geen vermenging van voertuigtypes in een gang (bv. reachtrucks en orderpickers), de kortste en/of snelste route, distancing tussen operatoren, taakvolgorde voor bijvoorbeeld stapelbaarheid en dergelijke meer.” Daarbij kan de ART4L middleware de routes op het scherm van de operator projecteren.
 
“Dat is geen toekomstmuziek, maar vandaag al mogelijk”, vervolgt Jan De Kimpe. “Via samenwerking tussen verschillende technologiespecialisten hebben we dat project volledig conceptueel en technisch uitgewerkt. De partijen hebben hun specifieke knowhow gecombineerd met die van ART4L m.b.t. koppeling met WMS, positionering, routeplanning (Solvice) en de visualisatie naar de operatoren. Geïnteresseerden kunnen we alvast laten weten dat we binnen de drie maanden na toekenning van een opdracht live kunnen zijn.”
 
Geïntereseerde ondernemingen kunnen contact opnemen met Jan De Kimpe via jan@art4l.com.

Recente nieuwsberichten

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.