Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties.

Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv. goederenontvangst, wegzet, picking, packing en staging) tegen. Er moet dan ook over worden nagedacht hoe we nu en in de toekomst kunnen garanderen dat mensen in die operaties de afstandsregels in acht nemen. We zien initiatieven om schermen te bouwen, eenrichtingsverkeer in magazijngangen in te voeren en richtlijnen mee te geven aan de operatoren. Maar de vraag is of dat wel volstaat en of technologie hier geen bijdrage kan leveren.
 
Vanuit de consultancy ervaring in magazijnen en het eigen middleware rijpte bij ART4L het idee om ‘indoor positioning’ te gaan gebruiken om social distancing te garanderen. Immers, vandaag is technologie beschikbaar om op betrouwbare en consistente wijze de positie van een ‘tag’ te capteren. Die oplossing kan worden gebruikt om na de gaan of een operator op de juiste plaats de juiste taken aan het uitvoeren is. De positie kan ook gelden als een scan van de juiste locatie. Maar tegelijk kan ook worden opgevolgd, gecontroleerd en gelogd op welke afstanden de operatoren van elkaar werken. Alarmen en rapporten kunnen worden gegenereerd om afstandsregels op te leggen en op te volgen.
 
“En het kan nog beter”, meent Jan De Kimpe van ART4L. “Want als de lay-out van het magazijn een stratenplan is en de operatoren voertuigen, en de WMS-opdrachten zijn te plannen voertuigbewegingen, dan kan een routeplanner in real time bewegingen plannen. Daarbij kan rekening worden gehouden met verschillende criteria zoals het maximale aantal ‘voertuigen’ per type in een gang, geen vermenging van voertuigtypes in een gang (bv. reachtrucks en orderpickers), de kortste en/of snelste route, distancing tussen operatoren, taakvolgorde voor bijvoorbeeld stapelbaarheid en dergelijke meer.” Daarbij kan de ART4L middleware de routes op het scherm van de operator projecteren.
 
“Dat is geen toekomstmuziek, maar vandaag al mogelijk”, vervolgt Jan De Kimpe. “Via samenwerking tussen verschillende technologiespecialisten hebben we dat project volledig conceptueel en technisch uitgewerkt. De partijen hebben hun specifieke knowhow gecombineerd met die van ART4L m.b.t. koppeling met WMS, positionering, routeplanning (Solvice) en de visualisatie naar de operatoren. Geïnteresseerden kunnen we alvast laten weten dat we binnen de drie maanden na toekenning van een opdracht live kunnen zijn.”
 
Geïntereseerde ondernemingen kunnen contact opnemen met Jan De Kimpe via jan@art4l.com.

Recente nieuwsberichten

VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites.

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

PTV Benelux krijgt met Hans Bottelier nieuwe algemeen directeur

Per 1 januari 2022 neemt Hans Bottelier de fakkel over van Dyon van Gaans als algemeen directeur van PTV Benelux. Hans Bottelier (foto links) is ruim dertig jaar in dienst bij PTV Benelux. Hij begon er als consultant met het implementeren van planningssoftware en gaf leiding aan de afdeling implementaties en projecten.

Jungheinrich bouwt volautomatisch logistiek centrum met AMR’s voor Prodrive Technologies

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, bouwt voor het technologiebedrijf Prodrive Technologies een nieuw logistiek centrum in de buurt van Eindhoven. Het nieuwe gebouw telt een opslagruimte van meer dan 20.000m² en moet tegen de herfst van 2022 volledig operationeel zijn.

Danfoss detecteert verzendfouten met cameratechnologie van Zetes

De Deense onderneming Danfoss Group, ontwikkelaar en producent van energie-efficiënte systemen, implementeerde in 2015 al het laadcontrolesysteem ZetesMedea in zijn centrale magazijn in Roedekro om verzendfouten te elimineren en de kosten te verlagen.

Bekina Boots traceert laarzen met RFID-oplossing van Aucxis

De Belgische laarzenproducent Bekina Boots ontwikkelt en produceert duurzame polyurethane (PU) veiligheidslaarzen. Het bedrijf commercialiseert zijn professionele laarzen in 58 landen wereldwijd, en dit in uiteenlopende sectoren zoals landbouw, visserij, bouw en de voedingsindustrie.

Eerste realisatie joint venture WVI volledig voorverhuurd

De warehousesite in het Duitse Gelsenkirchen die eigendom is van WVI, de joint venture van WDP en VIB, is volledig voorverhuurd. De site, die deels in ontwikkeling is, zal logistieke opslagruimte bieden aan twee bedrijven op basis van een langetermijn huurcontract.

DB Schenker breidt luchtvrachtservices uit vanuit Eindhoven

Logistiek dienstverlener DB Schenker breidt zijn luchtvrachtservices in de Benelux verder uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 zal DB Schenker operationeel zijn vanuit een nieuw pand in de nabijheid van Eindhoven Airport. De services van DB Schenker in ‘Brainport Eindhoven’ zijn primair gericht op de hightech- en semiconductorsectoren.

Handheld komt met nieuwe versie van Nautiz X6 ultra-rugged phablet

Handheld Group, fabrikant van robuuste mobiele computers met hoofdzetel in het Zweedse Lidköping, introduceert een nieuwe versie van zijn Nautiz X6 ultra-robuuste phablet, een handheld-computer die de functionaliteit van een tablet op groot scherm combineert met de prestaties van een robuuste mobiele telefoon.

Werkgevers in Transport & Logistiek plannen aanwervingen

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het eerste kwartaal van 2022 te versnellen. Van de werkgevers die in oktober 2021 werden bevraagd, is 62% van plan tegen eind maart 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 3% het wil verminderen, 32% geen verandering verwacht en 4% onbeslist is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.