Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Snelle groei vraagt om extra inzichten

Koppert creëert helikopterkijk met nieuwe planningssoftware

Tegen een achtergrond van snelle bedrijfsgroei en een volatiele wereldvraag is een allesomvattende planning onontbeerlijk. Het Nederlandse Koppert, een wereldspeler in biologische landbouwoplossingen, zette samen met Anaplan-partner Bluecrux een planningsproces op dat realtime visibiliteit aan vraag- en aanbodzijde genereert. De hoofdgebruikers bij Koppert configureren zelf planningsmodellen, waardoor de externe afhankelijkheid sterk afneemt.

Koppert is een toonaangevende internationale speler op het gebied van biologische gewasbescherming en natuurlijke bestuiving. Natuurlijke vijanden, micro-organismen en biostimulanten zorgen voor een gewas dat gezond, weerbaar en vitaal is, zowel bovengronds als in de wortel. Daarnaast levert Koppert hommels voor de bestuiving van gewassen. Met zijn oplossingen biedt het bedrijf een natuurlijk alternatief voor chemische gewasbescherming. Koppert werkt wereldwijd samen met telers, partners, universiteiten, onderzoekscentra en overheidsinstellingen.

Grenzeloze ambitie

De cijfers zijn opmerkelijk. Met 2.752 medewerkers draait Koppert een omzet van 450 miljoen euro. De omzet stijgt nagenoeg jaarlijks met dubbele cijfers. De onderneming beschikt over elf productiesites en bedient ongeveer honderd landen. Het bedrijf groeit snel en steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken: het mikt binnen afzienbare tijd op een omzet van een miljard euro. “Om dat punt te bereiken, zijn realtime data en snelle beslissingsprocessen essentieel”, aldus corporate supply chain manager Martijn van de Waarsenburg, tijdens zijn presentatie op Supply Chain Innovations 2024 in Antwerpen. “Tot voor enkele jaren maakten we gebruik van een groot aantal planning-spreadsheets en ontbrak het aan een helikopterkijk en realtime sturingsinformatie. Daarom besloten we twee jaar geleden te kijken of er een geschikte oplossing op de markt was. Daarbij gingen we niet over één nacht ijs. We legden de volledige weg af, van shortlists tot demonstraties.”

Hoofdgebruikers als modelbouwers

De keuze viel uiteindelijk op de software van Anaplan, geïmplementeerd en ondersteund door partner Bluecrux. “Wat voor ons het verschil maakte, was de mogelijkheid om samen te bouwen en kennis te delen”, licht Martijn van de Waarsenburg toe. “Koppert groeit razendsnel. Het valt onmogelijk exact te bepalen waar we binnen een horizon van een jaar landen. De software van Anaplan en de dienstverlening van Bluecrux maken het mogelijk intern kennis te vergaren. Het team van Bluecrux leidt onze hoofdgebruikers daarbij op tot modelbouwers. Dat laat ons toe zelf functionaliteit toe te voegen, waardoor de afhankelijkheid van externe partijen afneemt. Een bijkomend voordeel is de schaalbaarheid. De planningstool biedt de mogelijkheid tot uitbreiding in functie van onze groeifase. In de toekomst kunnen we op die manier ook finance aan onze planningstool koppelen. Ook de connectie met ons ERP-pakket verliep gestroomlijnd.”

Koppert doet een beroep op drie verschillende modules. “De belangrijkste module is demand planning”, gaat Martijn van de Waarsenburg verder. “Het cloudgebaseerde planningsplatform van Anaplan biedt een zicht op alle relevante interne en externe factoren. Het zorgt ervoor dat we veranderingen in ons voordeel omzetten. Het model kunnen we op een eenvoudige manier met extra parameters verrijken. Daarnaast vergelijken we waar nodig voorspellingsfouten van de verschillende productgroepen aan de hand van de mean absolute percentage error (MAPE).”

Supply planning en S&OP

Om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen, doet Koppert een beroep op de supply planning module. “In een voortdurend veranderende markt moet een bevoorradingsplan veerkrachtig zijn om consistent en efficiënt aan de vraag te voldoen”, aldus Martijn van de Waarsenburg. “De software voor supply chain planning biedt daartoe realtime, end-to-end zichtbaarheid en ‘wat als’-scenarioplanning. Op die manier zijn we in staat een bepaalde vraag aan een productielocatie en -capaciteit toe te wijzen.”

Met de implementatie van de S&OP-module volgt de kers op de taart. “De vraag- en voorraaddata gelden als essentiële voorwaarden om maximale waarde uit zo’n module te halen. Vandaar dat S&OP als laatste integratie op de agenda stond. We geloven er sterk in dat we na een succesvolle implementatie onze supply chain naar een nog hoger niveau kunnen tillen.”

Implementatie twee keer uitgesteld

Opvallend is dat Koppert de implementatie van de S&OP-module twee keer heeft uitgesteld. “Ik zie twee belangrijke oorzaken: een data-aspect en voortschrijdende inzichten. We schatten onze datakwaliteit voorafgaand aan dit project hoog in. Afgetoetst aan de noden van een geavanceerde planningstool bleek er evenwel nog werk op de plank te liggen”, blikt Martijn van de Waarsenburg terug. “Voorheen ervoeren we geen hinder van bepaalde onvolledige informatie aangezien we er niet diepgravend mee aan de slag gingen. Bij een planningstool ligt dat anders. De software neemt alle data mee, waardoor we meer tijd dan voorzien aan data management hebben besteed. We moesten de lat dus nog een stukje hoger leggen.”

Tijdens het project kwamen nieuwe vereisten en noden naar voren. “Het ging daarbij niet om leuke extra’s, maar om parameters die we zeker hoorden toe te voegen. Dat zorgde ervoor dat we geregeld moesten schakelen, waardoor de lancering telkens verder voor zich uit is geschoven”, zegt Martijn van de Waarsenburg. “Je houdt er uiteraard ook best rekening mee dat de business en IT zo’n project door een verschillende bril bekijken en eigen verwachtingen en eisen stellen. Voor beide partijen vormen flexibiliteit en schaalbaarheid belangrijke gemene delers. Gezien onze snelle groei zijn ze onontbeerlijk. Met betrekking tot de planningstool fungeren onze businessmensen als modelbouwers, terwijl IT erop toeziet dat de systemen en de connectie met het ERP-pakket gestroomlijnd werken. We creëerden verder ook een verbeteringsteam dat de business met IT linkt. Die mensen rapporteren rechtstreeks aan mezelf. Hun taak bestaat er onder meer in vragen van planners te vertalen naar een nieuw rapport of dashboard. Daarnaast kunnen we voor de nodige ondersteuning altijd bij Bluecrux terecht.”

Uitstel niet ideaal, maar wel noodzakelijk

Waar je zou verwachten dat Martijn van de Waarsenburg de uitgestelde lancering als een grote hinderpaal beschouwt, ziet hij het eerder als een vervelende, maar noodzakelijke stap tot succes. “De implementatie was voorzien voor mei, maar startte uiteindelijk in november. Binnen onze dynamische context is een half jaar veel, maar ik blik liever terug op uitstel dan te moeten getuigen over een rampzalige implementatie en een acuut gebrek aan inzichten.”

KD

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.