Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Foto: © VIL

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Tijdens dat project werden drie Proof of Concepts uitgevoerd binnen evenveel toepassingsdomeinen van Smart Vision in de logistiek: ondersteuning bij het orderverzamelen (pick by smart glasses), het inventariseren met drones en het vermijden van (manuele) barcodescans (scanvrije pallettracking). Ook werden er verschillende business cases uitgewerkt, waaruit blijkt dat die oplossingen niet alleen haalbaar zijn, maar ook een gunstige ROI hebben. “De ROI is snel – amper één à twee jaar – zodat het zeker loont om ervoor te gaan”, zegt Luc Pleysier, die het VIL-project leidde. Verschillende deelnemende bedrijven namen trouwens de beslissing – nog voor het project was afgerond – om een Smart Vision-oplossing in hun magazijnen te testen en zelfs te implementeren.

Een van die bedrijven is Atlas Copco Portable Air in Aartselaar. Daar werden 10 vorkheftrucks uitgerust met camera’s en sensoren die in real time de positie van de trucks en de vervoerde pallets monitort. Het WMS kan zo op termijn voor elke pallet de ophaal- en afzetlocatie bijhouden zonder dat iedere keer een barcode hoeft te worden gescand. In een normale operatie moet een pallet in het magazijn minimaal drie keer worden gescand, wat telkens gemiddeld vier seconden duurt. De visietechnologie maakt het m.a.w. mogelijk tot enkele duizenden scans per jaar te vermijden, wat leidt tot een aanzienlijke productiviteitswinst.

Volgens de projectgroep bestaat de volgende stap in artificiële intelligentie. “Er bestaan al oplossingen waarbij de visietechnologie wordt gelinkt aan AI”, licht Luc Pleysier toe. “Die technologie bevindt zich echter nog in een beginfase. Als AI eenmaal op volle kracht kan worden benut, bijvoorbeeld om ‘digital twins’ met data te voeden, zal Smart Vision-technologie naar een nog hoger niveau worden getild en ook in veel complexere operaties kunnen worden ingezet.

Tegelijk met de bevindingen van het Smart Vision-project presenteerde VIL ook de resultaten van het project Flexin²Log rond de inzet van transportrobots binnen de productie- en magazijnlogistiek, dat samen met Sirris werd uitgevoerd. Ook daar zijn de resultaten zeer positief. “De robots verbeteren daadwerkelijk de efficiëntie van de logistieke processen en er moeten minder logistieke medewerkers worden ingezet, wat gezien de krapte op de arbeidsmarkt een pluspunt is. Uit een business case dat in het kader van dit project werd uitgevoerd, blijkt dat de terugbetalingstermijn van een transportrobot kort is, met name 33 maanden”, aldus VIL.

Projectdeelnemers aan het Smart Vision-project zijn: Atlas Copco, Barry Callebaut, Bpost, Colruyt Group, Gates Distribution, Globis, Greenyard, Hairco, Iristick, Komono, Pit&Pit, Scania Parts Logistics, Screenit en Vistalink. Flanders Make is projectpartner. Het project werd mede gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

DHL Supply Chain zet autonome heftrucks van Logisnext in voor Unilever

Na soortgelijke implementaties in de VS en Groot-Brittannië zet DHL Supply Chain nu ook in zijn Belgische warehouse in Bornem autonome heftrucks in om pallets intern te verplaatsen. De implementatie kadert in de ‘Accelerated Digitalization Strategy’ van DHL en is het resultaat van een strategische samenwerking tussen DHL Supply Chain, robotleverancier Logisnext Solutions en Unilever.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.