Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid. De volgende regel waaraan moet worden voldaan, is dat nieuw geregistreerde voertuigen per 21 augustus 2023 voorzien moeten zijn van een slimme tachograaf type 2 (SMT2). Voertuigen voor internationaal wegvervoer die al ingeschreven zijn, moeten uiterlijk augustus 2025 naar de SMT2 omschakelen. Vanaf 1 juli 2026 moeten alle voertuigen voor internationaal wegvervoer, en die zwaarder zijn dan 2,5 ton, over de slimme tachograaf type 2 beschikken.

De SMT2 helpt wagenparkbeheerders met onder meer betrouwbare rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs. De nieuwe versie van de slimme tachograaf moet daarnaast helpen zorgen voor verbeterde arbeidsomstandigheden, het vaststellen van duidelijke regels voor het detacheren van chauffeurs en het stimuleren van eerlijke concurrentie in de transportsector.

Volgens de EU-wetgeving moeten nieuwe transportvoertuigen sinds 2019 verplicht voorzien zijn van een slimme tachograaf. Die digitale tachografen beschikken over geavanceerde functies zoals satellietverbinding, een speciaal communicatiesysteem voor korte afstanden en een open interface voor aanvullende diensten. De tweede versie van de slimme tachograaf, de SMT2, is ook voorzien van een versterkte beveiliging en nieuwe functies voor cabotage, het transport van goederen of passagiers tussen twee locaties in hetzelfde land door een buitenlandse transporteur.

De SMT2 beschikt bovendien over versterkte anti-sabotagemechanismen door onder meer het mondiaal satellietnavigatiesysteem (GNSS) extra te beveiligen. Daarnaast registreert de SMT2 precies wanneer en waar grensoverschrijdingen en laad- en losoperaties plaatsvinden. 

Met 56 dagen aan opslagtijd verdubbelt de nieuwe versie zijn opslagcapaciteit voor bestuurdersgerelateerde gegevens, waardoor wagenparkbeheerders beter inzicht krijgen in de data voor veilige en efficiënte operaties.

Volgens Webfleet Solutions kan de naleving van de rijtijdenregeling een uitdaging zijn voor wagenparkbeheerders, gezien de boetes, vervolgingen en het verlies van een exploitatievergunning bij overtredingen. Ook is het handmatig uitlezen van gegevens een tijdrovend proces met veel administratief werk. De ontwikkeling van de slimme tachograaf als een innovatieve digitale oplossing met vernieuwde complementariteit voor moderne technologieën biedt wagenparkbeheerders nieuwe kansen voor optimalisering en automatisering. “De slimme tachograaf type 2 is uitstekend te integreren met moderne technologieën, zoals de Webfleet Tachograph Manager”, zegt Lucas Avink, head of sales bij Webfleet Benelux. “Dat zorgt ervoor dat wagenparkbeheerders en transportorganisaties eenvoudig voordeel kunnen halen uit de tachograafgegevens voor optimale planning, routeselectie, veiligheid, en correcte naleving van de wet- en regelgeving.”

Telematicaoplossingen kunnen wagenparkbeheerders niet enkel helpen de wetgeving na te leven door bijvoorbeeld externe gegevensdownloads en uitgebreide analyses, maar ondersteunen ook de veiligheid en efficiëntie van chauffeurs met gedetailleerde rapportages over tachograafgegevens.
Foto: VDO Tachograph

Recente nieuwsberichten

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.