Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid. De volgende regel waaraan moet worden voldaan, is dat nieuw geregistreerde voertuigen per 21 augustus 2023 voorzien moeten zijn van een slimme tachograaf type 2 (SMT2). Voertuigen voor internationaal wegvervoer die al ingeschreven zijn, moeten uiterlijk augustus 2025 naar de SMT2 omschakelen. Vanaf 1 juli 2026 moeten alle voertuigen voor internationaal wegvervoer, en die zwaarder zijn dan 2,5 ton, over de slimme tachograaf type 2 beschikken.

De SMT2 helpt wagenparkbeheerders met onder meer betrouwbare rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs. De nieuwe versie van de slimme tachograaf moet daarnaast helpen zorgen voor verbeterde arbeidsomstandigheden, het vaststellen van duidelijke regels voor het detacheren van chauffeurs en het stimuleren van eerlijke concurrentie in de transportsector.

Volgens de EU-wetgeving moeten nieuwe transportvoertuigen sinds 2019 verplicht voorzien zijn van een slimme tachograaf. Die digitale tachografen beschikken over geavanceerde functies zoals satellietverbinding, een speciaal communicatiesysteem voor korte afstanden en een open interface voor aanvullende diensten. De tweede versie van de slimme tachograaf, de SMT2, is ook voorzien van een versterkte beveiliging en nieuwe functies voor cabotage, het transport van goederen of passagiers tussen twee locaties in hetzelfde land door een buitenlandse transporteur.

De SMT2 beschikt bovendien over versterkte anti-sabotagemechanismen door onder meer het mondiaal satellietnavigatiesysteem (GNSS) extra te beveiligen. Daarnaast registreert de SMT2 precies wanneer en waar grensoverschrijdingen en laad- en losoperaties plaatsvinden. 

Met 56 dagen aan opslagtijd verdubbelt de nieuwe versie zijn opslagcapaciteit voor bestuurdersgerelateerde gegevens, waardoor wagenparkbeheerders beter inzicht krijgen in de data voor veilige en efficiënte operaties.

Volgens Webfleet Solutions kan de naleving van de rijtijdenregeling een uitdaging zijn voor wagenparkbeheerders, gezien de boetes, vervolgingen en het verlies van een exploitatievergunning bij overtredingen. Ook is het handmatig uitlezen van gegevens een tijdrovend proces met veel administratief werk. De ontwikkeling van de slimme tachograaf als een innovatieve digitale oplossing met vernieuwde complementariteit voor moderne technologieën biedt wagenparkbeheerders nieuwe kansen voor optimalisering en automatisering. “De slimme tachograaf type 2 is uitstekend te integreren met moderne technologieën, zoals de Webfleet Tachograph Manager”, zegt Lucas Avink, head of sales bij Webfleet Benelux. “Dat zorgt ervoor dat wagenparkbeheerders en transportorganisaties eenvoudig voordeel kunnen halen uit de tachograafgegevens voor optimale planning, routeselectie, veiligheid, en correcte naleving van de wet- en regelgeving.”

Telematicaoplossingen kunnen wagenparkbeheerders niet enkel helpen de wetgeving na te leven door bijvoorbeeld externe gegevensdownloads en uitgebreide analyses, maar ondersteunen ook de veiligheid en efficiëntie van chauffeurs met gedetailleerde rapportages over tachograafgegevens.
Foto: VDO Tachograph

Recente nieuwsberichten

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.