Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de 37e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Tim Consult.

De TMM meldt dat de beschikbare transportcapaciteit in het derde kwartaal van 2018 met 15,8% steeg in vergelijking met het vorige kwartaal. De capaciteitsindex bedroeg 81.2. In het derde kwartaal van 2017 was de index nog 67.4, wat een stijging van 20,4% betekent. 
Verder toont de TMM dat de prijsindex in het derde kwartaal van 2018 naar 104.9 zakte, een daling van 2,8% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018. De prijsindex was 3% hoger dan in het derde kwartaal van 2017.
De dieselindex vertoonde een stijging van 4% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018.
 
Het rapport toont dat sinds mei de beschikbare capaciteit voor wegvervoer elke maand is toegenomen. “Hoewel dat op dezelfde lijn ligt als de ontwikkeling in dezelfde periode van 2017, zijn de transportcapaciteiten dit jaar sinds mei veel sterker toegenomen dan vorig jaar”, zegt Jan Rzehak, director Business Consulting bij de Transporeon Group. “Zoals verwacht was de groei vooral zichtbaar in de vakantiemaanden juni, juli en augustus. In september viel het capaciteitsniveau terug tot dat van juni, maar niet zo sterk als in de herfst van 2017. Dat is een significant verschil met de ontwikkelingen van vorig jaar.”
“De ontwikkeling geeft aan dat we teruggaan naar het niveau van de jaren voor 2017, toen er meer capaciteit op de markt beschikbaar was”, zegt Oliver Kahrs, managing director van Tim Consult. “Een mogelijke reden daarvoor is dat de economische groei aan kracht verliest.”
 
Hoewel de capaciteitssituatie op de transportmarkt is verlicht, zijn de transportprijzen slechts licht gedaald. “Sinds juni zijn de transportprijzen geleidelijk aangepast aan het niveau van 2017. Maar toen gebruikten de vervoerders het capaciteitstekort om hun prijzen merkbaar te verhogen. Ondanks het recente herstel van de capaciteit, blijven de prijzen op dat hogere niveau. De ontwikkeling van de dieselprijs kan daar de oorzaak van zijn. De Transport Market Monitor toont dat de diesel prijsindex in het derde kwartaal van 2018 met 4% toenam ten opzichte van het tweede kwartaal”, aldus nog Oliver Kahrs.
Grafiek: Transport Market Monitor

Recente nieuwsberichten

Is magazijnautomatisering te complex, duur en futuristisch?

(Advertorial) Steeds meer bedrijven willen hun magazijn automatiseren, maar automatisering stuit nog te vaak op scepsis in de boardroom. Deze terughoudendheid is vaak gebaseerd op ongefundeerde mythes. Element Logic ontkracht de grootste misvattingen over de automatisering van magazijnen.

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.