Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain
Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica. Dat blijkt uit ‘Digitalization and the supply chain: Where are we and what’s next?’, een onderzoeksrapport door Iharrington Group LLC in opdracht van DHL Supply Chain bij 335 supply chain- en operations professionals in verschillende sectoren wereldwijd.
Big data-analyses zijn volgens de respondenten de belangrijkste informatie-oplossing. Zo geeft 73% aan dat hun bedrijf al in die technologie investeert. Applicaties in de ‘cloud’ (63%), het Internet of Things (IoT) (54%), blockchain (51%), machine learning (46%) en de deeleconomie (34%) zijn volgens de respondenten ook belangrijke analytische innovaties waarop bedrijven vaak inzetten. Bij de fysieke hardware geldt robotica als belangrijkste ontwikkeling (63%), gevolgd door zelfrijdende voertuigen (40%), 3D-printen (33%), Augmented Reality en drones (28%).
Heel wat bedrijven experimenteren al volop met nieuwe technologie-oplossingen. Zo zegt 39% dat hun bedrijf een of meer informatie- of analyse-oplossingen ontwikkelt, maar slechts 31% doet hetzelfde voor fysieke toepassingen. De onderliggende redenen voor de lage implementatiegraad zijn symptomatisch voor traditionele scenario’s voor organisatieveranderingen. Voor hardware-technologietoepassingen beschouwt 68% betrouwbaarheid als de belangrijkste zorg, terwijl 65% weerstand tegen verandering rapporteert binnen hun organisatie, gevolgd door onvoldoende of langdurig rendement op de investering (64%). Ter vergelijking: voor informatie-en analyse-oplossingen stipt 78% van de respondenten aan dat organisatorische verzuiling en legacy-systemen de grootste belemmeringen zijn, gevolgd door een gebrek aan expertise (70%).
Ook al zijn bedrijven nog niet helemaal mee op de kar van de digitalisering gesprongen, toch ziet bijna acht op de tien er de voordelen van in. Bij fysieke toepassingen wijst 82% van de respondenten op de lagere kosten en de verbeterde winstgevendheid die de nieuwe technologieën met zich meebrengen. Wat de op analyse gebaseerde digitalisering betreft, is dat ook bijna acht op tien (77%). Veel bedrijven beseffen dus het potentieel, maar hebben nog tijd nodig om helemaal mee te zijn, zo blijkt uit de studie.
DHL zelf zet ondertussen volop in op het verfijnen van zijn digitaliseringsstrategie. Zo maakt het al gebruik van Augmented Reality in magazijnen om met vision picking de efficiëntie van het orderpicken te vergroten. Ook verbeteren magazijnrobots de picktijden en ondersteunen ze medewerkers bij repetitieve taken zoals inpakken of intern transport, en nemen softwarerobots er specifieke backoffice-processen over.
Verder test DHL in samenwerking met Accenture een concept dat gericht is op het voorkomen van namaakmedicijnen, waarvan Interpol schat dat het jaarlijks een miljoen mensen doodt. Deze proef neemt blockchain op in de farmaceutische supply chain via een track-and-trace serialisatiesysteem. Daardoor kan DHL op een veilige manier de unieke identificatie van elke eenheid van een farmaceutische verzending vastleggen terwijl deze zich door de supply chain beweegt. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar is alvast veelbelovend.