Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers

Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners. Van de respondenten kampt 63% met pijn in de pols of arm, 52% van de bevraagde medewerkers heeft te maken met RSI-klachten en 78% daarvan heeft zich de afgelopen twaalf maanden gemiddeld drie dagen ziek gemeld.

Het onderzoeksrapport ‘Scanning: Pain but no gain’, is opgesteld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Panasonic Business. De belangrijkste conclusie is dat 60% van de medewerkers in de logistieke sector, zoals magazijniers en pakketbezorgers, aangeeft dat de pijn of RSI wordt veroorzaakt door het gebrekkige ontwerp van hun mobiele barcodescanner. De scanner is functioneel als het pakket ter hoogte van de taille wordt gescand. Als het pakket hoger of lager staat, is de scanner minder functioneel en moet er vaker een poging tot scannen worden gedaan.
Een andere oorzaak van het ziekteverzuim is stress: de snelheid waarmee de medewerkers hun werk moeten verrichten, is erg hoog. Tegelijkertijd zijn de processen van de gebruikte barcodescanners traag. Bij stress worden de volgende oorzaken genoemd: het trage en lastige scanproces 32%, de scantijd van pakketten (31%), lastig te scannen voorwerpen (26%), kortere bezorgtijden (23%) en het grote aantal pakketten dat op een dag moet worden gescand (22%).
De enorme groei in de sector zorgt volgens de respondenten voor steeds meer problemen: de gemiddelde medewerker voert 197 scans per dag uit en dat cijfer groeit naar schatting met 24% per jaar.
 
Als gekeken wordt naar de barcodescanner zelf dan waren de meest genoemde klachten van de werknemers een te korte accuduur (46%), slechte schermleesbaarheid (27%), scanmoeilijkheden (14%) en mislukte scanpogingen (14%). Een andere factor die werd genoemd als productiviteitverlagend was het mislukken van het vastleggen van handtekeningen (19%), zo melden de respondenten dat er iedere twee dagen wel een handtekening niet wordt vastgelegd.
Indien de keuze aan de medewerkers was om de toestellen te verbeteren waren de drie meest genoemde suggesties een nauwkeurigere pen voor handtekeningen vast te leggen (49%), een apparaat met een gehoekte barcodelezer (36%) en schermleesbaarheid in alle omstandigheden (22%).
 
Medewerkers die niet blij waren met hun mobiele apparaten, zeiden dat er aanzienlijke productiviteitsverbeteringen mogelijk zouden zijn met de door hen aanbevolen veranderingen in het ontwerp. Gemiddeld zeiden medewerkers dat scanknoppen aan weerszijden van het apparaat het aantal scans met 13% zou kunnen stijgen. Met een gehoekte barcodescanner en een nauwkeurige pen zou de scanproductiviteit met 12% stijgen.

Recente nieuwsberichten

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Secured transportation & international forwarding

(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.

Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven

(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.

BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad

BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.

Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4

De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.

Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen

Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.

Jungheinrich opent nieuw ontwikkelingscentrum in Kroatië

Jungheinrich heeft in Zagreb (Kroatië) een nieuwe hub voor de ontwikkeling van software en hardware geopend. Met ‘Jungheinrich Business Services Croatia’ wil de leverancier van intralogistieke oplossingen zijn expertise op het gebied van digitalisering en automatisering verder uitbreiden om aan de groeiende vraag naar digitale producten te voldoen.

Apetito installeert transportsystemen van Kardex Mlog in vrieshuizen

Het Duitse Apetito, gespecialiseerd in maaltijdvoorziening, optimaliseert de materiaalstroom in twee vrieshuizen met behulp van Kardex Mlog. De uitbreiding in het logistieke centrum van Apetito in het Duitse Rheine omvat een nieuw transportsysteem, inclusief besturing en visualisering   Apetito en Kardex Mlog hebben al eerder projecten samen uitgevoerd.

Jungheinrich breidt productassortiment uit met LiftLiner systeem

Met het LiftLiner systeem kunnen trolleytreinen aan beide zijden worden geladen en gelost. Daarvoor zal Jungheinrich in de toekomst samenwerken met K.Hartwall, een Fins bedrijf dat is gespecialiseerd in ladingdragers en een jarenlange expertise heeft op het gebied van logistieke oplossingen.

Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe

Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.