Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers

Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners. Van de respondenten kampt 63% met pijn in de pols of arm, 52% van de bevraagde medewerkers heeft te maken met RSI-klachten en 78% daarvan heeft zich de afgelopen twaalf maanden gemiddeld drie dagen ziek gemeld.

Het onderzoeksrapport ‘Scanning: Pain but no gain’, is opgesteld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Panasonic Business. De belangrijkste conclusie is dat 60% van de medewerkers in de logistieke sector, zoals magazijniers en pakketbezorgers, aangeeft dat de pijn of RSI wordt veroorzaakt door het gebrekkige ontwerp van hun mobiele barcodescanner. De scanner is functioneel als het pakket ter hoogte van de taille wordt gescand. Als het pakket hoger of lager staat, is de scanner minder functioneel en moet er vaker een poging tot scannen worden gedaan.
Een andere oorzaak van het ziekteverzuim is stress: de snelheid waarmee de medewerkers hun werk moeten verrichten, is erg hoog. Tegelijkertijd zijn de processen van de gebruikte barcodescanners traag. Bij stress worden de volgende oorzaken genoemd: het trage en lastige scanproces 32%, de scantijd van pakketten (31%), lastig te scannen voorwerpen (26%), kortere bezorgtijden (23%) en het grote aantal pakketten dat op een dag moet worden gescand (22%).
De enorme groei in de sector zorgt volgens de respondenten voor steeds meer problemen: de gemiddelde medewerker voert 197 scans per dag uit en dat cijfer groeit naar schatting met 24% per jaar.
 
Als gekeken wordt naar de barcodescanner zelf dan waren de meest genoemde klachten van de werknemers een te korte accuduur (46%), slechte schermleesbaarheid (27%), scanmoeilijkheden (14%) en mislukte scanpogingen (14%). Een andere factor die werd genoemd als productiviteitverlagend was het mislukken van het vastleggen van handtekeningen (19%), zo melden de respondenten dat er iedere twee dagen wel een handtekening niet wordt vastgelegd.
Indien de keuze aan de medewerkers was om de toestellen te verbeteren waren de drie meest genoemde suggesties een nauwkeurigere pen voor handtekeningen vast te leggen (49%), een apparaat met een gehoekte barcodelezer (36%) en schermleesbaarheid in alle omstandigheden (22%).
 
Medewerkers die niet blij waren met hun mobiele apparaten, zeiden dat er aanzienlijke productiviteitsverbeteringen mogelijk zouden zijn met de door hen aanbevolen veranderingen in het ontwerp. Gemiddeld zeiden medewerkers dat scanknoppen aan weerszijden van het apparaat het aantal scans met 13% zou kunnen stijgen. Met een gehoekte barcodescanner en een nauwkeurige pen zou de scanproductiviteit met 12% stijgen.

Recente nieuwsberichten

Trumpf gebruikt sensortechnologie van Leuze in slimme intralogistiek

Hightechbedrijf Trumpf uit Ditzingen (Duitsland) levert productieoplossingen voor gereedschapsmachines en lasertechnologie. In zijn Customer Center in Ditzingen ging Trumpf voor ‘smart material flow’. Met zijn slimme intralogistieke oplossing verwacht het bedrijf een tijdsbesparing tot 25% te realiseren op de doorlooptijden van de productie.

Arvato installeert intelligente robot depalletizer in het warehouse

Arvato Supply Chain Solutions, dienstverlener op het gebied van supply chain management en e-commerce, heeft een intelligente robotgestuurde depalletizer laten ontwikkelen om processen in het warehouse te versnellen. De eerste twee nieuwe robots zijn inmiddels door Arvato geïntegreerd in de warehouseprocessen in Venlo (Nederland) en Louisville (VS).

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, 16 maart 2023, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3

Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.

ING wil CO2-uitstoot en energiekosten van gebouwen helpen drukken

Met de ‘Sustainable Buildings Guide’ lanceert ING België een tool die in kaart brengt welke concrete acties bedrijven en particulieren kunnen nemen om hun vastgoed duurzamer en energiezuiniger te maken. Ook geeft de tool een raming van de investeringen en de kosten, het rendement, de terugverdientijd en de impact op zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot.

Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek samen met ProfitPlus de nieuwste e-commerce features.

(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.

EPG Consulting neemt adviesbureau Groenewout over

Het Duitse EPG Consulting heeft een meerderheidsbelang verworven in logistiek- en supply chain adviesbureau Groenewout. Beide bedrijven zullen hun krachten bundelen om gezamenlijk hun marktpositie als supply chain adviesbureau te versterken en hun klantenportfolio in zowel de Benelux als de internationale markt uit te breiden.

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.