Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers
Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners. Van de respondenten kampt 63% met pijn in de pols of arm, 52% van de bevraagde medewerkers heeft te maken met RSI-klachten en 78% daarvan heeft zich de afgelopen twaalf maanden gemiddeld drie dagen ziek gemeld.
Het onderzoeksrapport ‘Scanning: Pain but no gain’, is opgesteld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Panasonic Business. De belangrijkste conclusie is dat 60% van de medewerkers in de logistieke sector, zoals magazijniers en pakketbezorgers, aangeeft dat de pijn of RSI wordt veroorzaakt door het gebrekkige ontwerp van hun mobiele barcodescanner. De scanner is functioneel als het pakket ter hoogte van de taille wordt gescand. Als het pakket hoger of lager staat, is de scanner minder functioneel en moet er vaker een poging tot scannen worden gedaan.
Een andere oorzaak van het ziekteverzuim is stress: de snelheid waarmee de medewerkers hun werk moeten verrichten, is erg hoog. Tegelijkertijd zijn de processen van de gebruikte barcodescanners traag. Bij stress worden de volgende oorzaken genoemd: het trage en lastige scanproces 32%, de scantijd van pakketten (31%), lastig te scannen voorwerpen (26%), kortere bezorgtijden (23%) en het grote aantal pakketten dat op een dag moet worden gescand (22%).
De enorme groei in de sector zorgt volgens de respondenten voor steeds meer problemen: de gemiddelde medewerker voert 197 scans per dag uit en dat cijfer groeit naar schatting met 24% per jaar.
Als gekeken wordt naar de barcodescanner zelf dan waren de meest genoemde klachten van de werknemers een te korte accuduur (46%), slechte schermleesbaarheid (27%), scanmoeilijkheden (14%) en mislukte scanpogingen (14%). Een andere factor die werd genoemd als productiviteitverlagend was het mislukken van het vastleggen van handtekeningen (19%), zo melden de respondenten dat er iedere twee dagen wel een handtekening niet wordt vastgelegd.
Indien de keuze aan de medewerkers was om de toestellen te verbeteren waren de drie meest genoemde suggesties een nauwkeurigere pen voor handtekeningen vast te leggen (49%), een apparaat met een gehoekte barcodelezer (36%) en schermleesbaarheid in alle omstandigheden (22%).
Medewerkers die niet blij waren met hun mobiele apparaten, zeiden dat er aanzienlijke productiviteitsverbeteringen mogelijk zouden zijn met de door hen aanbevolen veranderingen in het ontwerp. Gemiddeld zeiden medewerkers dat scanknoppen aan weerszijden van het apparaat het aantal scans met 13% zou kunnen stijgen. Met een gehoekte barcodescanner en een nauwkeurige pen zou de scanproductiviteit met 12% stijgen.