Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers

Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners. Van de respondenten kampt 63% met pijn in de pols of arm, 52% van de bevraagde medewerkers heeft te maken met RSI-klachten en 78% daarvan heeft zich de afgelopen twaalf maanden gemiddeld drie dagen ziek gemeld.

Het onderzoeksrapport ‘Scanning: Pain but no gain’, is opgesteld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Panasonic Business. De belangrijkste conclusie is dat 60% van de medewerkers in de logistieke sector, zoals magazijniers en pakketbezorgers, aangeeft dat de pijn of RSI wordt veroorzaakt door het gebrekkige ontwerp van hun mobiele barcodescanner. De scanner is functioneel als het pakket ter hoogte van de taille wordt gescand. Als het pakket hoger of lager staat, is de scanner minder functioneel en moet er vaker een poging tot scannen worden gedaan.
Een andere oorzaak van het ziekteverzuim is stress: de snelheid waarmee de medewerkers hun werk moeten verrichten, is erg hoog. Tegelijkertijd zijn de processen van de gebruikte barcodescanners traag. Bij stress worden de volgende oorzaken genoemd: het trage en lastige scanproces 32%, de scantijd van pakketten (31%), lastig te scannen voorwerpen (26%), kortere bezorgtijden (23%) en het grote aantal pakketten dat op een dag moet worden gescand (22%).
De enorme groei in de sector zorgt volgens de respondenten voor steeds meer problemen: de gemiddelde medewerker voert 197 scans per dag uit en dat cijfer groeit naar schatting met 24% per jaar.
 
Als gekeken wordt naar de barcodescanner zelf dan waren de meest genoemde klachten van de werknemers een te korte accuduur (46%), slechte schermleesbaarheid (27%), scanmoeilijkheden (14%) en mislukte scanpogingen (14%). Een andere factor die werd genoemd als productiviteitverlagend was het mislukken van het vastleggen van handtekeningen (19%), zo melden de respondenten dat er iedere twee dagen wel een handtekening niet wordt vastgelegd.
Indien de keuze aan de medewerkers was om de toestellen te verbeteren waren de drie meest genoemde suggesties een nauwkeurigere pen voor handtekeningen vast te leggen (49%), een apparaat met een gehoekte barcodelezer (36%) en schermleesbaarheid in alle omstandigheden (22%).
 
Medewerkers die niet blij waren met hun mobiele apparaten, zeiden dat er aanzienlijke productiviteitsverbeteringen mogelijk zouden zijn met de door hen aanbevolen veranderingen in het ontwerp. Gemiddeld zeiden medewerkers dat scanknoppen aan weerszijden van het apparaat het aantal scans met 13% zou kunnen stijgen. Met een gehoekte barcodescanner en een nauwkeurige pen zou de scanproductiviteit met 12% stijgen.

Recente nieuwsberichten

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.