Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

De PeopleCounter (PeCo) is een door Sick ontwikkelde SensorApp die anonieme gegevensverwerking en differentiatie van mensen van objecten over grote detectiegebieden mogelijk maakt. Op basis van de hardware van een 3D LiDAR-sensor worden meetgegevens gegenereerd als een vlak met meetpunten. De geïntegreerde PeopleCounter-app identificeert personen aan de hand van hun contouren. Dat betekent dat alleen mensen worden geteld, terwijl objecten worden gewist. Dat proces verloopt anoniem en zonder persoonlijke informatie vast te leggen. Dankzij de vier lagen van de sensor wordt de bewegingsrichting van een persoon duidelijk bepaald en kan het huidige gebruik van een gedefinieerde zone worden bewaakt. De combinatie van meerdere sensoren maakt het mogelijk om ook grote gebieden met verschillende in- en uitgangen, zoals winkelcentra, luchthavens of beurzen, te bestrijken.
 
De DistanceGuard SensorApp, in combinatie met een 2D LiDAR sensor, kan de afstand tussen twee personen detecteren. Dat is vooral handig in omgevingen waar de aanbevolen minimumafstand tussen mensen in acht moet worden genomen, bijvoorbeeld bij het wachten in de rij bij een winkel. Zodra de afstand tussen twee personen kleiner is dan de geconfigureerde minimale afstand, wordt een signaal gegenereerd. Afhankelijk van de wensen van de klant kan dat een lichtsignaal, een audiotoon of een visueel signaal zijn.
 
Klanten kunnen hun eigen applicaties bouwen met de AppSpace-compatibele LiDAR-sensoren van Sick. In het Sick AppSpace-ecosysteem kunnen programmeerbare sensoren en randapparatuur snel worden geconfigureerd voor nieuwe taken met SensorApps. Veel apps zijn al beschikbaar om te downloaden via de Sick AppPool. Voor specifieke toepassingen kunnen SensorApps ook onafhankelijk door de klant worden gebruikt en samen met Sick worden ontwikkeld met de ondersteuning van een ontwikkelaarsgemeenschap.
Foto: SICK

Recente nieuwsberichten

Wijziging kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 januari 2020

Viapass laat weten dat op 1 januari 2020 in België twee wijzigingen worden doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen

Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).

TransMission zet cloud TMS van BluJay in bij 21 depots

TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux en omvat in totaal 21 depots. Die 21 depots in de Benelux moeten allemaal eenvoudig informatie met elkaar kunnen uitwisselen, maar hebben ook deels hun eigen werkmethodiek.

Addax Motors: eerste Belgische constructeur van elektrische bestelwagens

Als eerste en enige constructeur van 100% elektrische bestelwagens in België plaatst Addax Motors de Addax MT in de schijnwerpers. De bestelwagen zorgt niet alleen voor een emissievrije mobiliteit, maar is ook energievriendelijk, geruisloos, compact en wendbaar en beschikt over een laadcapaciteit tot 1000 kilogram of 5,5m³.

Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen

Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.

Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp

Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.

Dematic automatiseert magazijnlogistiek bij pgb-Europe

Het Oost-Vlaamse bedrijf pgb-Europe, gespecialiseerd in de productie van verankeringen en bevestigingen, heeft de automatisering van een nieuw hoogbouwmagazijn in Melle toevertrouwd aan Dematic. De logistieke automatiseerder installeerde bij pgb-Europe twee wisselgangkranen, een transportband met automatische precisiemeting en palletcontrole, en drie automatisch geleide voertuigen (AGV’s).

VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten

Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.

Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten

Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.