Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

De PeopleCounter (PeCo) is een door Sick ontwikkelde SensorApp die anonieme gegevensverwerking en differentiatie van mensen van objecten over grote detectiegebieden mogelijk maakt. Op basis van de hardware van een 3D LiDAR-sensor worden meetgegevens gegenereerd als een vlak met meetpunten. De geïntegreerde PeopleCounter-app identificeert personen aan de hand van hun contouren. Dat betekent dat alleen mensen worden geteld, terwijl objecten worden gewist. Dat proces verloopt anoniem en zonder persoonlijke informatie vast te leggen. Dankzij de vier lagen van de sensor wordt de bewegingsrichting van een persoon duidelijk bepaald en kan het huidige gebruik van een gedefinieerde zone worden bewaakt. De combinatie van meerdere sensoren maakt het mogelijk om ook grote gebieden met verschillende in- en uitgangen, zoals winkelcentra, luchthavens of beurzen, te bestrijken.
 
De DistanceGuard SensorApp, in combinatie met een 2D LiDAR sensor, kan de afstand tussen twee personen detecteren. Dat is vooral handig in omgevingen waar de aanbevolen minimumafstand tussen mensen in acht moet worden genomen, bijvoorbeeld bij het wachten in de rij bij een winkel. Zodra de afstand tussen twee personen kleiner is dan de geconfigureerde minimale afstand, wordt een signaal gegenereerd. Afhankelijk van de wensen van de klant kan dat een lichtsignaal, een audiotoon of een visueel signaal zijn.
 
Klanten kunnen hun eigen applicaties bouwen met de AppSpace-compatibele LiDAR-sensoren van Sick. In het Sick AppSpace-ecosysteem kunnen programmeerbare sensoren en randapparatuur snel worden geconfigureerd voor nieuwe taken met SensorApps. Veel apps zijn al beschikbaar om te downloaden via de Sick AppPool. Voor specifieke toepassingen kunnen SensorApps ook onafhankelijk door de klant worden gebruikt en samen met Sick worden ontwikkeld met de ondersteuning van een ontwikkelaarsgemeenschap.
Foto: SICK

Recente nieuwsberichten

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.