Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen.

Sector Supply Chain/Logistiek blijft in personeel investeren

ManpowerGroup heeft zijn Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten voor het derde kwartaal van 2022 gepubliceerd. De recentste ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS) werd in april 2022 uitgevoerd bij 40.000 werkgevers (waarvan 520 in België) uit de openbare sector en de privésector in 40 landen en gebieden.

Vier captains of industry aan het roer van nieuwkomer E’Log Automation

Met de oprichting van E’Log Automation is het landschap van supply chain en logistieke automatisering een nieuwe onafhankelijke integrator rijker. De nieuwkomer gaat er prat op dat kleine en middelgrote projecten belangrijk zijn. “Dankzij voortdurende investeringen in de standaardisering van mechanische en elektrische componenten en vooral in software, is automatiseren ook voor kleine en middelgrote bedrijven steeds toegankelijker geworden”, klinkt het.

Klein magazijn inrichten?

(Advertorial) Klein begonnen maar ondertussen is uw magazijn te klein geworden? Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan partners die hen begeleiden vanaf het magazijn in de garage tot aan een efficiënt magazijn. Een hoge schaalbaarheid en modulair systeem draagt bij tot succesvolle groei.

Axfood optimaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Supermarktketen Axfood levert huismerken zoals Willys, Hemköp, Snabbgross en Dagab en heeft meer dan 12.000 medewerkers in dienst, waaronder honderden magazijnmedewerkers op een groot aantal locaties in Zweden. Om de magazijnprocessen te optimaliseren en de doorvoersnelheid te verhogen, was de Zweedse supermarktketen op zoek naar een nieuw warehouse execution system (WES), dat consistente en efficiënte bedrijfsprocessen op alle locaties mogelijk moet maken.

PwC’s 2022 Digital Procurement Survey

(Advertorial) De levering van goederen en diensten is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden, waardoor inkoop steeds moeilijker wordt. Aanbodtekorten. Prijsverhogingen. Inflatie. Gezondheidscrisissen. Het is duidelijk dat de lijst met uitdagingen lang is, maar dat geldt ook voor de lijst met kansen.

Yusen Logistics breidt healthcare netwerk uit met smart pharma hub in Gembloux

Met de opening van nieuwe warehouses in Roosendaal, Antwerpen en Herentals voegde Yusen Logistics Benelux de afgelopen jaren ruim 40.000m² aan zijn ‘smart pharma’ operaties toe. Nu investeert Yusen Logistics opnieuw in een geautomatiseerd ‘pharma & healthcare’ logistiek centrum, dit keer in het Waalse Gembloux.

Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center

De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.

Interroll lanceert nieuwe conveyor-oplossingen voor voeding en farma

Interroll breidt zijn bestaande aanbod van conveyor-oplossingen uit met nieuwe platformtechnologieën die voldoen aan strenge hygiënische eisen. Het nieuwe Modular Hygienic Platform (MHP) stelt nu ook flexibel inzetbare modulaire oplossingen ter beschikking die gebaseerd zijn op de principes van hygiënisch product design.

Jungheinrich gestart met bouwwerken fabriek in Tsjechië

De bouwwerken voor de nieuwe fabriek van Jungheinrich in Chomutov (Tsjechië) zijn gestart. Op een oppervlakte van ongeveer 37.000m² bouwt vastgoedontwikkelaar Panattoni een energiezuinige en CO2-geoptimaliseerde nieuwbouw volgens de built-to-suit-methode.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.