Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Recordcontract voor Jungheinrich

Jungheinrich heeft een order ontvangen voor meer dan 1.000 heftrucks met lithium-ion accu. Dat is wereldwijd de grootste order ooit voor voertuigen met lithium-ion accu’s en voor Jungheinrich betekent het qua omvang de grootste voertuigorder in de 65-jarige geschiedenis van het bedrijf.

SSI Schäfer neemt ABM over

ABM, voluit ‘Automation Beyond Measure’, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van automatiseringsoplossingen binnen de logistieke sfeer. Het bedrijf levert slimme orderverzameloplossingen op basis van o.a. pick-to-light, pick-to-graphics en pick carts met als doel het orderverwerkingsproces te vereenvoudigen en te versnellen.

Crown breidt QuickPick Remote technologie uit naar andere series

Crown introduceerde de QuickPick Remote technologie in 2014 voor het verzamelen van orders op laag niveau. Begin 2015 kwam er een verbeterde versie, waarmee de hef- en daalfuncties van de stapelaars van de serie ES 4000 en ET 4000 konden worden bediend.

Boa Concept stelt Thibault Nicolini aan als operationeel directeur

De 44-jarige Fransman studeerde in 1998 af als ingenieur in elektrotechniek en industriële informatica aan de ESIGELEC. Voor hij bij Boa Concept aan de slag ging, was hij o.a. werkzaam bij Safran Morpho, DTF Medical en Novaday. Als operationeel directeur zal hij voornamelijk leiding geven aan de inkoop, de productie en de plaatsing van de systemen bij de klanten.

Still lanceert nieuwe zitpallettruck en -stapelaar

De nieuwe serie elektrische pallettrucks en stapelaars met zitplaats, voor de middellange en lange afstand, bestaat uit de FXH 20/25 N pallettrucks, de FXV 14/6 N stapelaars en de dubbeldeks FXD 20 N. Met de nieuwkomers mikt Still met name op heavy duty inzetsituaties en de industrie.

Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg

Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.

Volop overnames in transport

Het blijkt geen komkommertijd voor de transportwereld, waar we volgende recente overnames kunnen optekenen. Eind juli ondertekende H.Essers de overname van Driessen nv, een Limburgs familiebedrijf gespecialiseerd in de verkoop en het transport van bouwmaterialen, gelegen in de kanaalzone van Genk-Zuid.

Transportcapaciteit bereikt laagste niveau in zeven jaar

De 32ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) door Capgemini Consulting en Transporeon beoordeelt de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Een van de belangrijkste resultaten uit het rapport is dat de transportcapaciteit in het tweede kwartaal van 2017 met 41,7% is gedaald vergeleken met het eerste kwartaal van 2017.

TLN hekelt handhaving op kilometerheffing in België

Sinds België in 2016 de kilometerheffing invoerde, regent het bij Transport en Logistiek Nederland klachten over de tolheffing en de handhaving ervan. Het registratiesysteem in de vrachtwagens zou geregeld en ongemerkt haperen, zodat de chauffeur onbewust en onbedoeld geen tol betaalt en bij inspectie een boete van 1000 euro riskeert.

WDP en Thys Bouwprojecten realiseren nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder in Westerlo

Via een joint venture tussen vastgoedpartners WDP en Thys Bouwprojecten wordt een state-of-the-art TAPA-gecertificeerd nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder ontwikkeld. Dat komt in de directe nabijheid van zijn productiehal en Europese distributiecentrum aan de E313-autosnelweg te Westerlo.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.