Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Bicafé krijgt boost met field service-app van Zetes

Koffieproducent Bicafé produceert per jaar meer dan 350 miljoen koffiecapsules die, via zes dochtermaatschappijen, naar meer dan twintig landen worden uitgevoerd. Om de groei van het bedrijf te stimuleren, verving Bicafé zijn bestaande mobility-oplossing door Zetes Ares.

Recordaantal CEO’s optimistisch over economisch klimaat

Een recordaantal CEO’s is optimistisch over het economisch klimaat wereldwijd, althans op korte termijn. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van PwC’s 21ste bevraging van bijna 1,300 CEO’s over de hele wereld. De resultaten van deze ‘Annual Global CEO Survey’ werden voorgesteld op de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos.

JLL rondt verkoop van Neovia site in Lummen af

De Neovia site in Lummen ligt vlakbij het kruispunt van de E313 en de E314. JLL verkocht de 11 ha grote site met een logistiek gebouw van bijna 55.000m² voor rekening van zijn opdrachtgever Neovia Logistics, het voormalige Caterpillar Logistics.

Thetford ondersteunt groei met IFS Applications in de cloud

Thetford, met hoofdkantoor in het Nederlandse Etten-Leur, ontwikkelt en produceert mobiele sanitaire systemen. Omdat het bestaande ERP-systeem van Thetford niet langer op de behoeften van het bedrijf inspeelde, koos het na een grondig selectieproces voor IFS Applications.

Montea sluit partnership met J|MO in Frankrijk

Met het partnership wil Montea zijn aanwezigheid in Frankrijk verder versterken en er het aantal ontwikkelingsprojecten opdrijven. J|MO, vertegenwoordigd door Julien Mongoin, heeft een jarenlange affiniteit met de logistieke vastgoedmarkt en beschikt over de vereiste ervaring om voor Montea nieuwe ontwikkelingen op te starten in Frankrijk.

Manhattan Associates stelt Customer Engagement Solution voor

Manhattan Customer Engagement maakt deel uit van het Manhattan Active Omni-platform. De oplossing moet retailers nieuwe inzichten geven in individuele omnichannel winkelervaringen om zo een uitzonderlijke en persoonlijke service te kunnen bieden.

Gratis toegang voor leveranciers tot Tradecloud netwerk

Het b2b netwerk dat onder andere wordt gebruikt door ERIKS, Bosch, Nooteboom, Van Egmond en Quooker wordt toegankelijk voor alle toeleveranciers en inkopers uit de industrie. Daardoor kunnen ze handmatige processen automatiseren en zich focussen op uitzonderingen.

Atlas Copco Airpower stuurt wereldwijd distributiecentra aan met SAP S/4HANA

Het bedrijf is producent van compressoren en stroomgroepen met voorraad gegroepeerd in drie distributiecentra. Vandaaruit levert het servicecomponenten en bedient het klanten in meer dan 180 landen. Het project om de wereldwijde voorraad te optimaliseren en de interactie met de productievestigingen en customer centers te vereenvoudigen, omvat voor alle dc’s een  gemeenschappelijk IT-platform op basis van SAP S/4HANA ERP, Extended Warehouse Management, Transport Management en Dispatching.

Blex Logistics optimaliseert met MendriX TMS

Met 15 wagens, 25 chauffeurs, een groeiend aantal orders die per dag moeten worden afgeleverd en uitbreidingsplannen in de Benelux, was het voor logistiek dienstverlener Blex Logistics een hele uitdaging om het overzicht te behouden. Bovendien voldeed het bestaande softwaresysteem niet langer aan de eisen.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.