Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Phi Data op zoek naar strategische partner

De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.

Schoeller Allibert stelt Combo Fructus container voor

Deze nieuwe plooibare ‘intermediate bulk container’ (IBC) van Schoeller Allibert werd ontworpen om tegemoet te komen aan de producenten van tomatenpuree en vruchtensappen. Die producenten hebben specifieke vereisten als het op verpakken, verwerken en stockeren aankomt.

Freightex wordt Coyote Logistics, een dochter van UPS

Freightex werd in 2001 in het Britse Dover opgericht en is een vermogensefficiënte aanbieder van volledige laadruimtes, gedeelde laadruimtes alsook gekoelde en gespecialiseerde transportdiensten. Naast Groot-Brittannië heeft het bedrijf kantoren in Polen en Nederland.

KFC opnieuw klant bij vorige distributeur

Na de eerdere overstap naar DHL en het logistieke fiasco dat daarop volgde, keert Kentucky Fried Chicken deels terug naar zijn voormalige distributeur Bidvest Logistics, het Zuid-Afrikaanse bedrijf gespecialiseerd in voedseltransporten.

Laatste rechte lijn naar Supply Chain Innovations

Waar bevindt u zich vandaag over een week? Ongetwijfeld op Supply Chain Innovations 2018! Want op donderdag 22 maart vindt uw jaarlijkse afspraak met andere supply chain professionals en prominenten in het domein plaats. In een unieke sfeer wordt u er in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Total Belgium Ertvelde kiest voor gekoelde Modula liften van Vanas Engineering

(advertorial) Vanas Engineering is opgetreden als totaalleverancier met Modula stockageliften, schaaltjes op maat en koeling. De groep TOTAL heeft in België meerdere productie-eenheden. De fabriek van de smeermiddelen staat in het Oost-Vlaamse Ertvelde.

SSI Schäfer lanceert shuttle met variabele breedte

De SSI Flexi Shuttle is een shuttle specifiek ontworpen voor automatische miniload-magazijnen met opslaglocaties van verschillende afmetingen. Het toestel is daarmee geschikt voor distributiecentra waar de ruimte geoptimaliseerd is voor dozen, trays en bakken tot 50 kilogram.

Beumer Group brengt nieuws in automatische sorteersystemen

De leverancier van geautomatiseerde material handling systemen heeft tijdens LogiMAT 2018 in Stuttgart verschillende nieuwigheden voorgesteld. Een daarvan is de nieuwe BG Sorter. Op basis van een enkel, gemeenschappelijk platform kan de BG Sorter worden geconfigureerd voor zowel ‘cross-belt’ als voor ‘tilt-tray’ sortering en combineert hij hoge capaciteit met de mogelijkheid om een brede mix van goederen te behandelen.

Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie.

Dachser Rail Services verbindt Europa met China via het spoor

Met de introductie van Dachser Rail Services wil de logistieke dienstverlener een alternatief bieden voor de soms te langzame zeevracht en de prijzige luchtvracht. Via zijn fijnmazige Europese netwerk van 363 eigen locaties en 68 partnerlocaties organiseert Dachser LCL- en FCL-zendingen vanuit 37 Europese landen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.