Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Het e-food tijdperk

(advertorial) Door gebruik te maken van een optimaal voorraadsysteem kunt u klanten aantrekken voor het online kopen van levensmiddelen. Consumenten die via internet levensmiddelen willen kopen vragen met name de garantie dat de waren vers zijn en willen een snelle levering aan huis.

Hong Kong opent eerste onbemand automatisch warehouse

Hong Kong Science and Technology Parks Corporation (HKSTP) en RV Automation Technology Company Limited (RV Automation), een partnerbedrijf van HKSTP, openen in het Hong Kong Science Park het ‘RobEx Centre’, het eerste volledig geautomatiseerde en onbemande warehouse van Hong Kong.

Bleu Libellule ziet in Boa Concept de geknipte automatiseringspartner

Bleu Libellule, een Franse distributeur van professionele kappersproducten, heeft Boa Concept in de arm genomen om zijn verpakkingslijn te automatiseren. Daarbij werden het modulaire Plug-and-Carry conveyorsysteem van Boa Concept en verpakkingsmachines geïnstalleerd.

Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi

De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.

Euro Pool System tipt politie bij diefstal verskratten

Euro Pool System, logistiek dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen voor verse en verpakte levensmiddelen, werkt al geruime tijd samen met verzekeraars om diefstal van verskratten (die o.a. voor groenten en fruit worden gebruikt) tegen te gaan.

Coca-Cola European Partners investeert 13,7 miljoen euro in Antwerpen

Coca-Cola European Partners, wereldwijd de grootste bottelaar van de producten van The Coca-Cola Company, gaat 13,7 miljoen euro investeren in zijn Antwerpse productie- en distributievestiging. Die financiële injectie wordt aangewend voor de uitbreiding van het automatische hoogbouwmagazijn, waar de dranken zijn opgeslagen en op distributie wachten.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Nieuwe regional director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Kees van den Houten aangesteld als regional director Benelux. Kees Van den Houten (56) trad in augustus 2017 in dienst bij Infor als senior account executive. Voor zijn komst naar Infor was hij sales director digital finance & supply chain solutions bij Oracle, waar hij ruim 20 jaar werkzaam was in diverse consulting-, sales- en sales management-rollen.

Phoenix Contact breidt automatisch kleingoedmagazijn uit met Witron

Phoenix Contact, een wereldspeler op het gebied van elektrotechniek, elektronica en automatisering, gaat het automatische kleingoedmagazijn (AKL) bij zijn hoofdvestiging in het Duitse Blomberg opnieuw uitbreiden. De uitbouw van de logistieke capaciteit werd vooral noodzakelijk doordat het aantal kleine opdrachten blijft groeien en klanten steeds kortere levertijden willen.

Delaware neemt Aztalan over

IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.