Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe generatie meerverdiepssysteem!

(Advertorial) Meegroeien met de marktvraag van start-up tot véél meer artikelen opslaan in de toekomst? BITO helpt je hierbij met de lancering van een nieuwe generatie meerverdiepsstellingen. Wil je in de toekomst uitbreiden en zo ook uw investering spreiden, dan is dit meerverdiepssysteem ideaal.

Webfleet Solutions wordt nieuwe naam van TomTom Telematics

Na de overname van TomTom Telematics door Bridgestone Europe op 1 april 2019, heeft Bridgestone aangekondigd dat de bedrijfsnaam van TomTom Telematics vanaf 1 oktober ‘Webfleet Solutions’ wordt. Met Webfleet Solutions wil Bridgestone zijn klanten wereldwijd een ruimere waaier aan digitale mobiliteits- en fleetoplossingen bieden.

DPD rijdt elektrisch door Mechelen

Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.

Toshiba vernieuwt mid-range barcodeprinters met BA400-serie

Met de BA410T en BA420T introduceert Toshiba TEC twee thermische mid-range barcodeprinters. Terwijl de BA410T met zijn metalen behuizing geschikt voor meer veeleisende productieomgevingen, kan de compactere BA420T op kleinere werkplekken worden ingezet.

Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running

Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.

Migros Luzern automatiseert magazijn met Knapp

De coöperatieve Migros Luzern, met 6000 medewerkers de grootste privé-werkgever in Centraal-Zwitserland, heeft Knapp in de arm genomen om zijn bestaande versmagazijn in de gemeente Dierikon te automatiseren. Naast 55 supermarkten en hypermarkten beheert de coöperatieve verschillende outlets en Migros-partners, ruim 20 gespecialiseerde winkels, 21 gastronomische sites en verschillende sport-, fitness- en golfterreinen.

Thijs Goossens is nieuwe channel director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Thijs Goossens aangesteld als channel director Benelux. De 42-jarige Goossens startte zijn carrière als partner accountmanager bij Microsoft en maakte na een paar jaar de overstap naar McAfee waar hij acht jaar lang werkzaam was, waarvan zes jaar als channel territory manager commercial market.

Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe

Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Van standaardtoepassingen tot installaties met Industrie 4.0-functionaliteit: het nieuwe DC-platform heeft voor elke uitdaging de passende oplossing

De kostenefficiënte realisatie van een systeem op maat met plug-and-playoplossingen is de uitdaging van vele systeemintegrators en machinebouwers. Het nieuwe DC-platform van Interroll is een krachtig technologieplatform waarmee dit uitstekend te realiseren is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.