Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

P&O Ferrymasters vaart nieuwe koers met Corax SaaS WMS

Tot voor kort huurde P&O Ferrymasters de opslag in bij partners. In zijn nieuwe strategische vijfjarenplan – Port Centric strategie genoemd – wordt warehousing evenwel opnieuw een eigen kernactiviteit. Binnen die nieuwe strategie heeft P&O Ferrymasters recent in twee warehouses Corax SaaS WMS van Davanti geïmplementeerd om real-time inzicht in de warehouses te krijgen.

Jungheinrich werkt aan lithium-iontruck met kracht van verbrandingstruck

Tijdens de presentatie van Jungheinrichs nieuwigheden in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i. Die moet de energiezuinigheid en duurzaamheid van een lithium-iontruck combineren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton.

Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart

Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.

Eyefreight komt in handen van Elemica

Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.

‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s

UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).

Contargo gebaat bij bredere Schelde in Doornik

De aanpassing van de Schelde in Doornik is afgerond. Die aanpassing maakt deel uit van het Europese Seine-Schelde-project, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Voortaan kunnen er klasse Va-containerschepen met vier rijen containers varen.

BluJay en project44 sluiten alliantie

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten, gaat een samenwerking aan met project44, het Advanced Visibility Platform voor verladers en logistieke dienstverleners. De samenwerking combineert de multi-tenant, cloudgebaseerde transport management-oplossing van BluJay met project44’s wereldwijde, multimodale netwerk, rigoureuze gegevensbeveiligingssysteem en mogelijkheden voor het opschonen en normaliseren van data.

Riedel optimaliseert logistieke processen met Astro WMS

De Nederlandse kmo Riedel produceert fruitdranken van merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss en enkele private labels. In zijn distributiecentrum in Ede is Riedel momenteel bezig met de implementatie van een warehouse management systeem ter vervanging van de eerder beperkte logistieke functionaliteit in het bedrijfsbrede ERP-systeem.

Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco

De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.

Meer en meer retourbeleid in businessplan

(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.