Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Chinese supply chains herstellen zich snel, maar reorganisatie is nodig

Sinds Covid-19 eind vorig jaar in China de kop opstak, zit twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistiek dienstverleners ondertussen alweer op 80% of meer van hun capaciteit. Bijna 60% van de bedrijven geeft aan dat hun logistieke ketens upstream (d.w.z.

Trip & Co zorgt voor veilig vervoer van luchtvracht in passagiersvliegtuigen

Trip & Co, producent van veiligheidsproducten voor de vrachtsector, heeft een oplossing ontwikkeld waardoor luchtvaartmaatschappijen die de passagiersruimtes in het vliegtuig gebruiken om vracht te transporteren, dat efficiënter en veiliger kunnen doen.

Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

Infor volledig in handen van Koch Industries

Het Amerikaanse Koch Industries heeft de overname afgerond van het resterende deel van Infor, dat nog in handen was van private equity investeringsmaatschappij Golden Gate Capital. Infor, leverancier van zakelijke branchespecifieke cloudsoftware, is nu een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries en blijft onder het huidige managementteam werken vanuit het hoofdkantoor in New York City.

6 tips for your company’s supply chain on how to tackle the COVID19 crisis —plan for now and the future

(Advertorial) Heel wat bedrijven en organisaties worden geconfronteerd met de gevolgen van de Covid19 crisis. Hoe moet je supply chain hierop inspelen en welke stappen moet je nu en in de toekomst nemen om hierop een antwoord te kunnen geven.

Crown biedt intuïtief display voor heftrucks met vlootbeheersysteem

De Duitse intralogistieke onderneming biedt nu een grotere lcd-kleurendisplaymodule aan als een optie voor alle heftrucks die zijn uitgerust met het InfoLink-vlootbeheersysteem van Crown. Het verstelbare InfoLink 7" touchscreen heeft een intuïtieve gebruikersinterface die het inwerken van chauffeurs moet vereenvoudigen en de productiviteit en veiligheid in typische magazijntoepassingen een boost moet geven.

Zetes breidt portfolio uit voor Falsified Medicine Directive

In februari 2019 trad de Europese ‘Falsified Medicine Directive’ (FMD) in werking, een richtlijn die de omloop van namaakgeneesmiddelen moet tegengaan. Die richtlijn heeft een belangrijke impact op de supply chain van zorginstellingen. De FMD-richtlijn legt met name de authenticatie en decommissionering van geneesmiddelen op, ook in ziekenhuizen.

Getac stelt tweede generatie semi-rugged tablet Zx70 voor

Getac, fabrikant van robuuste notebooks en tablets, heeft een nieuwe versie van de Zx70 tablet gelanceerd, de Zx70G2. De Zx70G2 is een dunne en lichte 9” Android-tablet die robuust is en eenvoudig met één hand kan worden bediend. Het 7” LumiBond capacitieve touchscreen is voorzien van technologie die zowel het lezen in zonlicht als het gebruik van handschoenen mogelijk maakt.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.