Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

V1000 neemt twintig Still lithium-ion toestellen in gebruik

V1000 is de nieuwe naam van A.J. Veurink, dat al sinds 1883 – en sinds 1989 ook vanuit België – goederen transporteert. Onder het motto ‘investeren om te besparen’ schafte het transportbedrijf uit Roeselare recent twintig nieuwe Still EXU elektrische pallettrucks aan.

Machine learning in de intralogistiek

(Advertorial) Artificiële intelligentie en machine learning worden ook steeds meer toegepast in de material handling-sector. Doorheen de toeleveringsketen zijn er veel plaatsen die latente informatie met een groot potentieel om processen efficiënter te maken bevatten.

Volvo Trucks Gent gaat batterijpacks voor Europese Volvo Group assembleren

Volvo Group voorziet al in elektrische medium vrachtwagens en wil als volgende stap ook zijn zware gamma uitbreiden met elektrische vrachtwagens. Daarom besliste Volvo Group de batterijpacks die daarvoor nodig zijn, zelf te gaan assembleren.

Plus Retail optimaliseert supply chain met Witron

De Nederlandse supermarktketen Plus Retail optimaliseert de supply chain voor zijn droge producten. Centraal in het project staat de bouw van een nieuw landelijk distributiecentrum in Oss, van waaruit alle winkelorders worden verwerkt. Het logistieke proces in het distributiecentrum verliep tot nu toe conventioneel, maar gaat voortaan volledig automatisch verlopen.

Pakketdepot GLS in Tongeren start activiteiten op

Eerder deze maand heeft het pakketdepot van GLS in Tongeren zijn activiteiten opgestart. Samen met het vrachtdepot, dat al in februari is opgestart, is de GLS-site van Tongeren nu volledig operationeel. Vanuit het nieuwe depot levert GLS met meer dan 100 leveringsrondes in de regio’s Limburg en Luik.

Generix Group richt Generix Soft Group Romania op

Generix Group, leverancier van SaaS-oplossingen voor industriële, logistieke en retailecosystemen, versnelt zijn investeringen in research & development en kondigt de oprichting aan van Generix Soft Group Romania, een competentiecentrum voor software engineering in Cluj, een technologiecentrum en economische long in het noordwesten van Roemenië.

Zadig&Voltaire moderniseert IT-systeem met Infor CloudSuite Fashion

Het Franse kledingmerk Zadig&Voltaire is actief in meer dan dertig landen wereldwijd. Jaarlijks lanceert het modemerk twee grote collecties, die worden afgewisseld met vijf losse productlanceringen. Verdeeld over het jaar worden daarnaast tien capsulecollecties gepresenteerd.

Motrac digitaliseert met Toughbook computers van Panasonic

In het kader van zijn digitaliseringsproject heeft Motrac, leverancier van heftrucks en vloer- en reinigingsmachines, ervoor gekozen met de Toughbook devices van Panasonic te werken. Het digitaliseringstraject heeft de efficiënte van de buitendienst aanzienlijk verbeterd.

Arvato neemt magazijnautomatisering van Inther Group in gebruik

Arvato Supply Chain Solutions, onderdeel van Bertelsmann, is internationaal aanbieder van order-to-cash-oplossingen voor op de eindklant gerichte industrieën. De onderneming is in Nederland logistieke partner van diverse internationale klanten uit de sectoren tech, consumentengoederen en gezondheidszorg en verantwoordelijk voor het voorraadbeheer in heel EMEA.

Virtual Supply Chain Innovations 2020

Momenteel zijn we bij Value Chain druk in de weer met het op punt stellen van de virtuele editie van Supply Chain Innovations 2020. Het wordt een ontdekking voor ons allen om binnen te stappen in ons virtuele gebouw en in contact te komen met de partners.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.