Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over

Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.

GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.

Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck

Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.

Saint-Gobain Weber steunt de bouw met Astro WMS

Saint-Gobain Weber in Grimbergen levert tegellijmen en metselmortels aan ruim honderd bouwmarkten en doe-het-zelfzaken in heel België. Omdat in de bouw iedereen meters wil maken, is het belangrijk dat die klanten hun goederen snel aangeleverd krijgen.

Datalogic lanceert compacte slimme camera met de kracht van een videosysteem

Datalogic, gespecialiseerd in automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, presenteert met de P2X-serie een nieuwe slimme camera die zich leent zich voor veeleisende toepassingen. Zo maken de kleine afmetingen en het grote gezichtsveld de camera geschikt voor het aansturen van robots.

Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Nox NightTimeExpress investeert in sleutelloze Proof of Delivery-oplossing van Zetes voor nachtbezorging

Logistiek dienstverlener Nox NightTimeExpress beschikt in Europa over een uitgebreid netwerk voor nachtelijke expresbezorging. Urgente bezorging van reserveonderdelen aan klanten in uiteenlopende sectoren is al meer dan 50 jaar de kernactiviteit van de onderneming.

Belisoft Logistics breidt e-commerce activiteiten uit met Savoye

Opgericht in 2010 is Belisoft uitgegroeid tot een grote naam in de online verkoop van erotische artikelen in Frankrijk. De groep hanteert sinds 2016 een omnichannel aanpak, onder meer met een netwerk van fysieke winkels, e-commerce en een logistiek in eigen beheer.

Ronald Schepers benoemd tot sales director Reflex Benelux

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group heeft Ronald Schepers (57) benoemd tot Reflex sales director voor de Benelux-regio. Ronald Schepers is bijna zijn hele carrière actief geweest op het gebied van logistiek en distributie.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   cases op www.incore.be >

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.