Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Astena vervoegt kennisgroep van iFacto Group, Infront & Qubix

Astena bundelt de krachten met iFacto Group, Infront en Qubix en maakt zo deel uit van een groep van 200 consultants met een omzet van 27 miljoen euro actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, e-commerce, CRM, PowerApps en Modern Workplace. “We vormen een groep zodat we beter kunnen werken aan de volledige digitalisering van onze klanten op basis van het totale aanbod van Microsoft”, aldus Steven Arrazola de Oñate, managing partner van iFacto Group.

VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites.

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

PTV Benelux krijgt met Hans Bottelier nieuwe algemeen directeur

Per 1 januari 2022 neemt Hans Bottelier de fakkel over van Dyon van Gaans als algemeen directeur van PTV Benelux. Hans Bottelier (foto links) is ruim dertig jaar in dienst bij PTV Benelux. Hij begon er als consultant met het implementeren van planningssoftware en gaf leiding aan de afdeling implementaties en projecten.

Jungheinrich bouwt volautomatisch logistiek centrum met AMR’s voor Prodrive Technologies

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, bouwt voor het technologiebedrijf Prodrive Technologies een nieuw logistiek centrum in de buurt van Eindhoven. Het nieuwe gebouw telt een opslagruimte van meer dan 20.000m² en moet tegen de herfst van 2022 volledig operationeel zijn.

Danfoss detecteert verzendfouten met cameratechnologie van Zetes

De Deense onderneming Danfoss Group, ontwikkelaar en producent van energie-efficiënte systemen, implementeerde in 2015 al het laadcontrolesysteem ZetesMedea in zijn centrale magazijn in Roedekro om verzendfouten te elimineren en de kosten te verlagen.

Bekina Boots traceert laarzen met RFID-oplossing van Aucxis

De Belgische laarzenproducent Bekina Boots ontwikkelt en produceert duurzame polyurethane (PU) veiligheidslaarzen. Het bedrijf commercialiseert zijn professionele laarzen in 58 landen wereldwijd, en dit in uiteenlopende sectoren zoals landbouw, visserij, bouw en de voedingsindustrie.

Eerste realisatie joint venture WVI volledig voorverhuurd

De warehousesite in het Duitse Gelsenkirchen die eigendom is van WVI, de joint venture van WDP en VIB, is volledig voorverhuurd. De site, die deels in ontwikkeling is, zal logistieke opslagruimte bieden aan twee bedrijven op basis van een langetermijn huurcontract.

DB Schenker breidt luchtvrachtservices uit vanuit Eindhoven

Logistiek dienstverlener DB Schenker breidt zijn luchtvrachtservices in de Benelux verder uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 zal DB Schenker operationeel zijn vanuit een nieuw pand in de nabijheid van Eindhoven Airport. De services van DB Schenker in ‘Brainport Eindhoven’ zijn primair gericht op de hightech- en semiconductorsectoren.

Handheld komt met nieuwe versie van Nautiz X6 ultra-rugged phablet

Handheld Group, fabrikant van robuuste mobiele computers met hoofdzetel in het Zweedse Lidköping, introduceert een nieuwe versie van zijn Nautiz X6 ultra-robuuste phablet, een handheld-computer die de functionaliteit van een tablet op groot scherm combineert met de prestaties van een robuuste mobiele telefoon.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.