Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren. Daarmee streeft de leverancier naar meer regelmaat en structuur in zijn platformupdates.

De nieuwe Spring-release omvat o.a. een nieuwe CO2-calculator die klanten informatie verschaft over de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen tijdens transport en distributie in de supply chain. Daarnaast zijn de oplossingen voor ‘Ocean Visibility’ en ‘Road Visibility’ verbeterd en met de migratie naar Google Cloud en Snowflake, tot slot, zijn ook de prestaties en schaalbaarheid van het Shippeo-platform verbeterd.
 
Carbon Visibility
Carbon Visibility biedt verladers en logistiek dienstverleners één centraal, geconsolideerd overzicht van de CO2-uitstoot van alle transport- en distributieactiviteiten, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts in de keten. Dat moet bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden om de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid te meten.
Ook vervoerders zijn gebaat bij de nieuwe Carbon Visibility-oplossing. Zij zijn verlost van de tijdrovende, handmatige werkzaamheden die ze nu moeten verrichten om voor hun opdrachtgevers de uitstoot te berekenen. Zij kunnen het Shippeo-platform gebruiken om direct CO2-rapportages te genereren. Met behulp van hun eigen ‘business rules’ kunnen ze eenvoudig CO2-uitstoot toewijzen, bijvoorbeeld aan een enkel voertuig of aan een groep klanten in een LTL- of groupagenetwerk. De CO2-calculator van Shippeo volgt de afspraken uit het GLEC-framework en voldoet aan de EN 16258-standaard en het GHG-protocol.
 
Ocean Visibility
Met de verbeteringen in Ocean Visibility moeten supply chain en transport managers containertransporten efficiënter kunnen volgen en beheren. De nieuwe versie biedt extra mogelijkheden en een opgefriste gebruikersinterface, waaronder meer gedetailleerde statusinformatie over containers dankzij nieuwe mijlpalen op basis van automatische identificatie en geofencing; een vernieuwd orderoverzicht dat alle relevante container tracking-informatie weergeeft; mogelijkheid om afwijkingen van de door rederijen geleverde statusinformatie te detecteren; een verbeterde wereldkaart die een holistisch overzicht van alle zeevracht geeft, per boot of per individuele container; en nieuwe filters die het zoeken naar containers moeten vereenvoudigen.
 
Road Visibility
De verbeteringen in Road Visibility, de oplossing waarmee klanten zendingen over de weg kunnen volgen, moeten zorgen voor tijdsbesparing, een verhoogde datakwaliteit en de voorspellingen van ETA’s accurater maken.
Zo zou de accuraatheid van ETA’s met 32% stijgen dankzij verbeteringen in de AI/ML-algoritmes, upgrade van de Dataiku ML Ops platforminfrastructuur en vernieuwingen in de toegepaste data science-methodologieën.
 
Shippeo’s platform is in zijn geheel gemigreerd naar het Google Cloud Platform, wat ook een verbetering van de infrastructuur betekent.
Naast de toevoegingen en verbeteringen aan het platform, heeft Shippeo zich ook verder ingezet voor een hogere datakwaliteit. Zo is het datawarehouse waarop Shippeo Insights draait, nu gemigreerd naar Snowflake. Volgens Shippeo zou die analysedatabase de laadtijd van het Shippeo-dashboard met gemiddeld 50% en voor grote klanten zelfs met 90% hebben verminderd.

Foto: Denys Nevozhai op Unsplash

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.