Sector Supply Chain/Logistiek blijft in personeel investeren

ManpowerGroup heeft zijn Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten voor het derde kwartaal van 2022 gepubliceerd. De recentste ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS) werd in april 2022 uitgevoerd bij 40.000 werkgevers (waarvan 520 in België) uit de openbare sector en de privésector in 40 landen en gebieden. Het doel van de barometer is de rekruteringsplannen van bedrijven voor het volgende kwartaal te vergelijken met het vorige kwartaal.

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer, verwachten werkgevers in de sector Supply Chain & Logistics dat er ook in het derde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen.
 
Eén op de twee (52%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in de sector Supply Chain & Logistics is van plan zijn personeelsbestand tegen het eind van de maand september uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Ongeveer een kwart (26%) van de bevraagde werkgevers verwacht geen verandering.
De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is medewerkers aan te werven en het percentage dat mensen wil ontslaan) bereikt een optimistische waarde van +37%. Dat is een lichte daling van 2 punten in vergelijking met het vorige kwartaal, maar een sterke stijging van 26 punten in vergelijking met het derde kwartaal van 2021.
 
Naar aanleiding van deze editie van de Barometer heeft ManpowerGroup ook zijn jaarlijkse enquête met betrekking tot het tekort aan talent uitgevoerd. Daaruit blijkt dat meer dan vier werkgevers op vijf (81%) in de sector Supply Chain & Logistiek moeilijkheden ondervinden bij het invullen van vacatures door gebrek aan gekwalificeerd personeel. Volgens de ManpowerGroup-enquête zijn de Logistieke profielen na IT-functies de moeilijkst in te vullen functies.
 
“In een context van grotere onzekerheid en kostendruk blijven de werkgevers uit de sector Transport /Logistiek zeer gunstige aanwervingsintenties melden”, legt Sébastien Delfosse (foto), managing director van ManpowerGroup BeLux, uit. “Maar de grote uitdaging bestaat erin talent aan te trekken en te behouden, met tekorten voor 76% van de werkgevers op nationaal niveau en 81% in de logistieke sector. De diagnose van het tekort aan talent werd lang geleden al gesteld, maar vandaag is er een echte urgentie. Alle actoren op de arbeidsmarkt moeten zich mobiliseren en hun actieplan opstellen ter verbetering van het talentenbeheer en opleidingen/upskilling, zowel op korte als op lange termijn, om de kloof tussen vraag en aanbod van vaardigheden te verkleinen en op die manier een duurzamere arbeidsmarkt te creëren.”
 
De volledige resultaten van de ManpowerGroup Barometer zijn beschikbaar op www.manpowergroup.be
 
Foto: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem

Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.

Stow Robotics verwerft meerderheidsbelang in iFollow

Stow Robotics, de businessunit magazijnautomatisering van Stow Group, neemt een meerderheidsbelang in het Franse roboticabedrijf iFollow SAS. In september 2021 werd Stow Robotics in het leven geroepen. Daarin werden alle bestaande geautomatiseerde oplossingen voor pallets en bakken en aanverwante diensten en teams van Stow Group gehergroepeerd.

Swisslog automatiseert gerobotiseerd micro-fulfilmentcenter in Koeweit

Het micro-fulfilmentcenter (MFC) van het e-grocery platform Raha in Koeweit is totaal vernieuwd. Swisslog, aanbieder van automatiseringsoplossingen voor de logistieke sector, ontwierp voor Raha naar eigen zeggen het eerste fulfilmentcenter in het Midden-Oosten dat volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd is.

Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge

Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.

Jaap Bruining benoemd tot CEO DB Schenker Benelux

Sinds begin mei 2022, het jaar waarin DB Schenker zijn 150ste verjaardag viert, is Jaap Bruining de nieuwe CEO bij de logistiek dienstverlener. Jaap Bruining heeft ruim twintig jaar managementervaring in de logistieke en supply chain sector en een sterke operationele achtergrond in 3PL-bedrijven, waaronder Warehousing, Luchtvracht, Zeevracht en Landtransport.

VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen.

Vier captains of industry aan het roer van nieuwkomer E’Log Automation

Met de oprichting van E’Log Automation is het landschap van supply chain en logistieke automatisering een nieuwe onafhankelijke integrator rijker. De nieuwkomer gaat er prat op dat kleine en middelgrote projecten belangrijk zijn. “Dankzij voortdurende investeringen in de standaardisering van mechanische en elektrische componenten en vooral in software, is automatiseren ook voor kleine en middelgrote bedrijven steeds toegankelijker geworden”, klinkt het.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.