SAVOYE zorgt voor de logistiek van zorgbedrijf Groupe URGO

(Advertorial) Om verder te kunnen groeien, bouwt Groupe URGO, een specialist in de behandeling van wonden en gezondheidsproducten voor consumenten, een nieuw distributiecentrum met behulp van intralogistiek expert SAVOYE.

De Groupe URGO werkt dagelijks aan de verbetering van de levenskwaliteit van patiënten met de wetenschap als basis voor therapeutische vooruitgang. Samen met zorgprofessionals ontwikkelen ze optimale zorgpraktijken. De 3.500 medewerkers van URGO zijn verdeeld over  twee kernactiviteiten: URGO Medical en URGO Consumer Healthcare. De groep groeit voortdurend en de wereldwijde omzet bedroeg meer dan 750 miljoen euro.
 
Een flinke investering in de Bourgogne (Fr)
URGO heeft altijd ervoor gekozen om te investeren, innoveren en produceren in Frankrijk. Om haar ontwikkeling en innovaties te continueren en om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft URGO besloten om het magazijn Chevigny-Saint-Sauveur (Dijon) ter herinrichten. Deze hub zorgt momenteel voor de goederenontvangst, opslag, orderpicking en verzending van alle gefabriceerde producten uit de aangrenzende fabriek, evenals van dochterondernemingen van de Groep. Met een capaciteit van 11.000 pallets, plus een overloopvoorraad van 8.000 pallets verspreid over drie andere magazijnen,  zat het distributiecentrum al op de maximale capaciteit.
 
Een nieuw distributiecentrum om klanten te bedienen
In 2022 is URGO daarom begonnen met de bouw van een nieuw magazijn voor de Urgo Healthcare-producten op industrieterrein de Beauregard – nabij Dijon. Dezelfde locatie koos SAVOYE voor haar nieuwe hoofdkantoor en productiefaciliteit, momenteel in aanbouw. 
 
Het nieuwe magazijn van 16.000 m2 zal een opslagcapaciteit krijgen van 15.000 pallets met het plan om dagelijks tot 12.000 orderregels, 9.000 complete dozen en 1.700 samengestelde pakjes te verwerken om klanten zowel in het thuisland als internationaal te bedienen. “Wij zijn niet alleen een laboratorium en fabrikant, maar we willen ook oplossingen op maat aanbieden aan de apotheken, onze zorgpartners. Logistiek is daarom een integraal onderdeel van onze groeistrategie. Zonder logistiek zouden we de klanten niet kunnen voorzien van de best mogelijke service", vertelt Etienne Bayle, Directeur Industriële Strategie bij Laboratoires URGO.
 
SAVOYE levert een maatwerk project
Het alerte familiebedrijf vroeg SAVOYE, een specialist in de intralogistiek en ook in Dijon  gevestigd, om het nieuwe magazijn in te richten. De twee bedrijven kennen elkaar goed en hebben samen al aan verschillende projecten gewerkt. Om aan de veeleisende specificaties van URGO te voldoen, ontwikkelde SAVOYE een op maat gemaakt project met Intelis conveyors en Jivaro verpakkingsmachines. "Groupe URGO werkt al langer met   geautomatiseerde logistieke tools. Savoye kreeg de opdracht omdat URGO wist dat het in staat was om een oplossing op maat te ontwikkelen, die kon voldoen aan de specifieke wensen van een ervaren klant." aldus Luca Pinto, Sales Engineer bij Savoye.
Christophe Drapier, Deputy Sales Director Advanced Technologies bij Savoye voegt toe: "De oplossing die we gaan implementeren moet mee kunnen groeien met Groupe URGO. We zullen de nieuwste versie van onze Intelis plug-and-play conveyors installeren. Ze zijn stil,  energiebesparend en vooral schaalbaar. De Jivaro machine zal de vrachtvolumes behoorlijk reduceren in hele distributieketen dankzij het vermogen om de pakketten aan te passen op de inhoud.”
 
Groei door logistiek
Uiteindelijk zal URGO dus over twee distributiecentra beschikken; het bestaande voor de  "Medical" tak en het nieuwe magazijn, ingericht door SAVOYE, voor de "Healthcare" business. De Groep heeft daarnaast mogelijkheden voor lokale uitbreiding als dat nodig mocht blijken. "Door het brede assortiment aan technische oplossingen van SAVOYE konden we het meest optimale orderpickproces vormgeven voor de huidige activiteiten, maar daarnaast zijn we ook klaar voor toekomstige ontwikkelingen. We hebben geprofiteerd van gedegen logistiek advies en samen hebben we gewerkt aan een project voor groei, rationalisatie en duurzaamheid", concludeert Denis Frérot, plaatsvervangend Log'in-projectmanager voor Laboratoires URGO.
 
De oplossingen van SAVOYE worden geïnstalleerd in het tweede kwartaal van 2024. De  ingebruikname is gepland in 2025.

Recente nieuwsberichten

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.