SAVOYE zorgt voor de logistiek van zorgbedrijf Groupe URGO

(Advertorial) Om verder te kunnen groeien, bouwt Groupe URGO, een specialist in de behandeling van wonden en gezondheidsproducten voor consumenten, een nieuw distributiecentrum met behulp van intralogistiek expert SAVOYE.

De Groupe URGO werkt dagelijks aan de verbetering van de levenskwaliteit van patiënten met de wetenschap als basis voor therapeutische vooruitgang. Samen met zorgprofessionals ontwikkelen ze optimale zorgpraktijken. De 3.500 medewerkers van URGO zijn verdeeld over  twee kernactiviteiten: URGO Medical en URGO Consumer Healthcare. De groep groeit voortdurend en de wereldwijde omzet bedroeg meer dan 750 miljoen euro.
 
Een flinke investering in de Bourgogne (Fr)
URGO heeft altijd ervoor gekozen om te investeren, innoveren en produceren in Frankrijk. Om haar ontwikkeling en innovaties te continueren en om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft URGO besloten om het magazijn Chevigny-Saint-Sauveur (Dijon) ter herinrichten. Deze hub zorgt momenteel voor de goederenontvangst, opslag, orderpicking en verzending van alle gefabriceerde producten uit de aangrenzende fabriek, evenals van dochterondernemingen van de Groep. Met een capaciteit van 11.000 pallets, plus een overloopvoorraad van 8.000 pallets verspreid over drie andere magazijnen,  zat het distributiecentrum al op de maximale capaciteit.
 
Een nieuw distributiecentrum om klanten te bedienen
In 2022 is URGO daarom begonnen met de bouw van een nieuw magazijn voor de Urgo Healthcare-producten op industrieterrein de Beauregard – nabij Dijon. Dezelfde locatie koos SAVOYE voor haar nieuwe hoofdkantoor en productiefaciliteit, momenteel in aanbouw. 
 
Het nieuwe magazijn van 16.000 m2 zal een opslagcapaciteit krijgen van 15.000 pallets met het plan om dagelijks tot 12.000 orderregels, 9.000 complete dozen en 1.700 samengestelde pakjes te verwerken om klanten zowel in het thuisland als internationaal te bedienen. “Wij zijn niet alleen een laboratorium en fabrikant, maar we willen ook oplossingen op maat aanbieden aan de apotheken, onze zorgpartners. Logistiek is daarom een integraal onderdeel van onze groeistrategie. Zonder logistiek zouden we de klanten niet kunnen voorzien van de best mogelijke service", vertelt Etienne Bayle, Directeur Industriële Strategie bij Laboratoires URGO.
 
SAVOYE levert een maatwerk project
Het alerte familiebedrijf vroeg SAVOYE, een specialist in de intralogistiek en ook in Dijon  gevestigd, om het nieuwe magazijn in te richten. De twee bedrijven kennen elkaar goed en hebben samen al aan verschillende projecten gewerkt. Om aan de veeleisende specificaties van URGO te voldoen, ontwikkelde SAVOYE een op maat gemaakt project met Intelis conveyors en Jivaro verpakkingsmachines. "Groupe URGO werkt al langer met   geautomatiseerde logistieke tools. Savoye kreeg de opdracht omdat URGO wist dat het in staat was om een oplossing op maat te ontwikkelen, die kon voldoen aan de specifieke wensen van een ervaren klant." aldus Luca Pinto, Sales Engineer bij Savoye.
Christophe Drapier, Deputy Sales Director Advanced Technologies bij Savoye voegt toe: "De oplossing die we gaan implementeren moet mee kunnen groeien met Groupe URGO. We zullen de nieuwste versie van onze Intelis plug-and-play conveyors installeren. Ze zijn stil,  energiebesparend en vooral schaalbaar. De Jivaro machine zal de vrachtvolumes behoorlijk reduceren in hele distributieketen dankzij het vermogen om de pakketten aan te passen op de inhoud.”
 
Groei door logistiek
Uiteindelijk zal URGO dus over twee distributiecentra beschikken; het bestaande voor de  "Medical" tak en het nieuwe magazijn, ingericht door SAVOYE, voor de "Healthcare" business. De Groep heeft daarnaast mogelijkheden voor lokale uitbreiding als dat nodig mocht blijken. "Door het brede assortiment aan technische oplossingen van SAVOYE konden we het meest optimale orderpickproces vormgeven voor de huidige activiteiten, maar daarnaast zijn we ook klaar voor toekomstige ontwikkelingen. We hebben geprofiteerd van gedegen logistiek advies en samen hebben we gewerkt aan een project voor groei, rationalisatie en duurzaamheid", concludeert Denis Frérot, plaatsvervangend Log'in-projectmanager voor Laboratoires URGO.
 
De oplossingen van SAVOYE worden geïnstalleerd in het tweede kwartaal van 2024. De  ingebruikname is gepland in 2025.

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.