Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data.

Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen. Labour Management maakt het mogelijk het werk van de medewerkers in het magazijn in te plannen op basis van de werklast die verwacht wordt uit de ontvangen klantorders, lopende bestellingen en producten die de leveranciers nog moeten leveren. “Hoewel die functionaliteit vaak aanwezig is op het wensenlijstje van de grote retailers en e-commercebedrijven, wordt ze zelden gebruikt”, klinkt het bij Savoye. Daarom heeft de leverancier onderzocht hoe de klanten Labour Management ook daadwerkelijk het beste kunnen inzetten.
 
Savoye ontwikkelde een nieuwe benchmark op het gebied van Labour Management-oplossingen. “Tijdens het ontwikkelproces kwam aan het licht dat de meeste bestaande oplossingen vijf grote tekortkomingen hebben: korte termijn, vaag, beperkte scope, vervelend en gebrek aan ROI.”
Volgens Savoye maakt het eenzijdige karakter van die bestaande oplossingen het immers lastig om operationele middelen toe te wijzen. “Zonder een efficiënte prognosetool bespaart het WMS zijn gebruiker hooguit enkele uurtjes bij het plannen van de werklast: het wordt nogal kortzichtig”, luidt het. “Dat gaat gepaard met een gebrek aan precisie bij het monitoren van activiteiten en een onvermogen om de productiviteit van de processen, die niet door het WMS worden aangestuurd, te integreren en te meten. Bovendien omvatten oplossingen voor Labour Management doorgaans een planning gebaseerd op namen; dat is bijzonder complex om te beheren. Al die gebreken zorgen voor onvoldoende ROI.”
 
Praktijkgerichte functies en gebruikersverwachtingen
De nieuwe Labour Management module van Savoye moet helpen de KPI’s te definiëren die nodig zijn om het magazijn goed aan te sturen: productiviteit per ‘sector’, ‘cel’ en ook per ‘afleverbestemming’ of ‘verkoopkanaal’.
Om de uitrol, en vooral het dagelijks gebruik, met vaak snelle beslissingen, te vereenvoudigen, heeft Savoye ervoor gekozen middelen te kunnen toewijzen, uitgaande van een FTE (fulltime equivalent) in plaats van een naam.
Een essentieel kenmerk van de module is de realtime productiviteitsrapportage. Daarmee wordt de productiviteit van de medewerkers gemeten, inclusief de taken die niet onder het WMS vallen.
 
Beter HR management door machine learning
Om de Labour Management module te kunnen optimaliseren en alle nodige informatie te kunnen verstrekken over de te verwachten werkdruk in het magazijn, maakt Savoye gebruik van artificiële intelligentie en machine learning. “ERP-systemen gebruiken voor hun prognoses vooral statistische technieken. De opkomst van machine learning maakt die aanpak geleidelijk achterhaald. Daarom maakt onze software gebruik van de opgeslagen data uit het magazijn, zodat het eigen prognoses kan maken, met behulp van real-life business cases”, legt Marwane Bouznif, Machine Learning and Optimization Engineer bij Savoye, uit.
 
Om de efficiëntie van de nieuwe oplossing aan te tonen, heeft Savoye al drie PoC’s (Proof of Concept) in de retail sector gerealiseerd: “In bijna vijf jaar hebben we een discrepantie van slechts 5 tot 10% kunnen bereiken tussen onze berekeningen en de werkelijke toepassingen. Dat resultaat stelt onze klanten in staat beter te anticiperen op hun operationele werkdruk, met name tijdens piekperiodes of eenmalige promotionele acties, en om de winstgevendheid te verhogen”, concludeert Grégory Lecaignard (foto), Software Product Manager bij Savoye.
 
De nieuwe Labour Management module wordt geïntegreerd in de laatste versie van het Odatio WMS/TMS.

Foto: Savoye – Grégory Lecaignard

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.