Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data.

Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen. Labour Management maakt het mogelijk het werk van de medewerkers in het magazijn in te plannen op basis van de werklast die verwacht wordt uit de ontvangen klantorders, lopende bestellingen en producten die de leveranciers nog moeten leveren. “Hoewel die functionaliteit vaak aanwezig is op het wensenlijstje van de grote retailers en e-commercebedrijven, wordt ze zelden gebruikt”, klinkt het bij Savoye. Daarom heeft de leverancier onderzocht hoe de klanten Labour Management ook daadwerkelijk het beste kunnen inzetten.
 
Savoye ontwikkelde een nieuwe benchmark op het gebied van Labour Management-oplossingen. “Tijdens het ontwikkelproces kwam aan het licht dat de meeste bestaande oplossingen vijf grote tekortkomingen hebben: korte termijn, vaag, beperkte scope, vervelend en gebrek aan ROI.”
Volgens Savoye maakt het eenzijdige karakter van die bestaande oplossingen het immers lastig om operationele middelen toe te wijzen. “Zonder een efficiënte prognosetool bespaart het WMS zijn gebruiker hooguit enkele uurtjes bij het plannen van de werklast: het wordt nogal kortzichtig”, luidt het. “Dat gaat gepaard met een gebrek aan precisie bij het monitoren van activiteiten en een onvermogen om de productiviteit van de processen, die niet door het WMS worden aangestuurd, te integreren en te meten. Bovendien omvatten oplossingen voor Labour Management doorgaans een planning gebaseerd op namen; dat is bijzonder complex om te beheren. Al die gebreken zorgen voor onvoldoende ROI.”
 
Praktijkgerichte functies en gebruikersverwachtingen
De nieuwe Labour Management module van Savoye moet helpen de KPI’s te definiëren die nodig zijn om het magazijn goed aan te sturen: productiviteit per ‘sector’, ‘cel’ en ook per ‘afleverbestemming’ of ‘verkoopkanaal’.
Om de uitrol, en vooral het dagelijks gebruik, met vaak snelle beslissingen, te vereenvoudigen, heeft Savoye ervoor gekozen middelen te kunnen toewijzen, uitgaande van een FTE (fulltime equivalent) in plaats van een naam.
Een essentieel kenmerk van de module is de realtime productiviteitsrapportage. Daarmee wordt de productiviteit van de medewerkers gemeten, inclusief de taken die niet onder het WMS vallen.
 
Beter HR management door machine learning
Om de Labour Management module te kunnen optimaliseren en alle nodige informatie te kunnen verstrekken over de te verwachten werkdruk in het magazijn, maakt Savoye gebruik van artificiële intelligentie en machine learning. “ERP-systemen gebruiken voor hun prognoses vooral statistische technieken. De opkomst van machine learning maakt die aanpak geleidelijk achterhaald. Daarom maakt onze software gebruik van de opgeslagen data uit het magazijn, zodat het eigen prognoses kan maken, met behulp van real-life business cases”, legt Marwane Bouznif, Machine Learning and Optimization Engineer bij Savoye, uit.
 
Om de efficiëntie van de nieuwe oplossing aan te tonen, heeft Savoye al drie PoC’s (Proof of Concept) in de retail sector gerealiseerd: “In bijna vijf jaar hebben we een discrepantie van slechts 5 tot 10% kunnen bereiken tussen onze berekeningen en de werkelijke toepassingen. Dat resultaat stelt onze klanten in staat beter te anticiperen op hun operationele werkdruk, met name tijdens piekperiodes of eenmalige promotionele acties, en om de winstgevendheid te verhogen”, concludeert Grégory Lecaignard (foto), Software Product Manager bij Savoye.
 
De nieuwe Labour Management module wordt geïntegreerd in de laatste versie van het Odatio WMS/TMS.

Foto: Savoye – Grégory Lecaignard

Recente nieuwsberichten

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.