Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data.

Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen. Labour Management maakt het mogelijk het werk van de medewerkers in het magazijn in te plannen op basis van de werklast die verwacht wordt uit de ontvangen klantorders, lopende bestellingen en producten die de leveranciers nog moeten leveren. “Hoewel die functionaliteit vaak aanwezig is op het wensenlijstje van de grote retailers en e-commercebedrijven, wordt ze zelden gebruikt”, klinkt het bij Savoye. Daarom heeft de leverancier onderzocht hoe de klanten Labour Management ook daadwerkelijk het beste kunnen inzetten.
 
Savoye ontwikkelde een nieuwe benchmark op het gebied van Labour Management-oplossingen. “Tijdens het ontwikkelproces kwam aan het licht dat de meeste bestaande oplossingen vijf grote tekortkomingen hebben: korte termijn, vaag, beperkte scope, vervelend en gebrek aan ROI.”
Volgens Savoye maakt het eenzijdige karakter van die bestaande oplossingen het immers lastig om operationele middelen toe te wijzen. “Zonder een efficiënte prognosetool bespaart het WMS zijn gebruiker hooguit enkele uurtjes bij het plannen van de werklast: het wordt nogal kortzichtig”, luidt het. “Dat gaat gepaard met een gebrek aan precisie bij het monitoren van activiteiten en een onvermogen om de productiviteit van de processen, die niet door het WMS worden aangestuurd, te integreren en te meten. Bovendien omvatten oplossingen voor Labour Management doorgaans een planning gebaseerd op namen; dat is bijzonder complex om te beheren. Al die gebreken zorgen voor onvoldoende ROI.”
 
Praktijkgerichte functies en gebruikersverwachtingen
De nieuwe Labour Management module van Savoye moet helpen de KPI’s te definiëren die nodig zijn om het magazijn goed aan te sturen: productiviteit per ‘sector’, ‘cel’ en ook per ‘afleverbestemming’ of ‘verkoopkanaal’.
Om de uitrol, en vooral het dagelijks gebruik, met vaak snelle beslissingen, te vereenvoudigen, heeft Savoye ervoor gekozen middelen te kunnen toewijzen, uitgaande van een FTE (fulltime equivalent) in plaats van een naam.
Een essentieel kenmerk van de module is de realtime productiviteitsrapportage. Daarmee wordt de productiviteit van de medewerkers gemeten, inclusief de taken die niet onder het WMS vallen.
 
Beter HR management door machine learning
Om de Labour Management module te kunnen optimaliseren en alle nodige informatie te kunnen verstrekken over de te verwachten werkdruk in het magazijn, maakt Savoye gebruik van artificiële intelligentie en machine learning. “ERP-systemen gebruiken voor hun prognoses vooral statistische technieken. De opkomst van machine learning maakt die aanpak geleidelijk achterhaald. Daarom maakt onze software gebruik van de opgeslagen data uit het magazijn, zodat het eigen prognoses kan maken, met behulp van real-life business cases”, legt Marwane Bouznif, Machine Learning and Optimization Engineer bij Savoye, uit.
 
Om de efficiëntie van de nieuwe oplossing aan te tonen, heeft Savoye al drie PoC’s (Proof of Concept) in de retail sector gerealiseerd: “In bijna vijf jaar hebben we een discrepantie van slechts 5 tot 10% kunnen bereiken tussen onze berekeningen en de werkelijke toepassingen. Dat resultaat stelt onze klanten in staat beter te anticiperen op hun operationele werkdruk, met name tijdens piekperiodes of eenmalige promotionele acties, en om de winstgevendheid te verhogen”, concludeert Grégory Lecaignard (foto), Software Product Manager bij Savoye.
 
De nieuwe Labour Management module wordt geïntegreerd in de laatste versie van het Odatio WMS/TMS.

Foto: Savoye – Grégory Lecaignard

Recente nieuwsberichten

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.