SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo
De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen. Niet alleen IoT, maar ook artificiële intelligentie (met onder meer SAP Copilot met stembediening: de Alexa voor SAP), big data, analytics, blockchain, het SAP Cloud Platform, enzovoort. Het zijn dus grotendeels bestaande toepassingen die onder een nieuwe koepel worden samengebracht, maar er zijn ook enkele nieuwigheden zoals Vehicle Insight om gegevens uit voertuigen te capteren en te verwerken.
Ook Brand Impact, dat logo’s kan herkennen, is zopas gelanceerd. Leonardo moet trouwens open staan om ook met toepassingen van andere leveranciers samen te werken.
Bedoeling is die nieuwe toepassingen te verbinden met specifieke functionele onderdelen in de backoffice. Daarvoor zijn een aantal pakketten voorbereid voor de chemische sector, sport en media, infrastructuur, distributie, enzovoort.
Dankzij overkoepelende principes zoals design thinking moet een bedrijf – al dan niet met hulp van SAP-consultants – heel snel werkende prototypes kunnen bouwen en testen. Op die manier moet het mogelijk zijn op drie maanden tijd een project te lanceren om ook een snelle return on investment te verkrijgen. Eerste gebruikers zijn BASF, Lexmark en de fabrikant van landbouwmachines Stara.