Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK

De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.

Mondi en EW Technology lanceren machine voor papieren palletwikkels

Mondi, wereldwijde leverancier van verpakkingen en papier, heeft samen met het Oostenrijkse machinebouwbedrijf EW Technology een nieuwe machine voor papieren palletwikkels ontwikkeld die efficiënter en duurzamer is op kleine tot middelgrote productielijnen.

Chep wordt 10 jaar vroeger dan voorzien klimaatneutraal

Chep, gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, vervroegt zijn deadline voor klimaatneutraliteit met 10 jaar en wil zo tegen 2040 een nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken. Het bedrijf, gekend van de blauwe pallets, was al toegewijd aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs om de klimaatopwarming tot 1,5°C te beperken en klimaatneutraal te worden tegen uiterlijk 2050.

Descartes neemt XPS Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.

Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord

De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.

Tosca Groep digitaliseert Noord-Amerikaanse supply chain met Sensolus

Het Gentse Sensolus, gespecialiseerd in ‘connected asset management’, gaat een partnership aan met de Tosca Groep. De wereldspeler op het vlak van herbruikbare plastic verpakking zal gebruikmaken van het Sensolus-platform om de tienduizenden pallets en verpakkingen die bij zijn klanten in de VS in omloop zijn, in kaart te brengen.

De Meeuw automatiseert logistieke flow met Nova van Aucxis RFID Solutions

Het Nederlandse bedrijf De Meeuw levert in heel Europa oplossingen voor snelle, flexibele en modulaire huisvesting. Het bedrijf had nood aan automatisering om meer inzicht te krijgen in zijn vloot en alle bouwmodules foutloos en vlot te kunnen registreren, lokaliseren en identificeren op strategische punten.

Radial Europe haalt 299 AMR’s van Dematic in huis

Dematic, leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen, heeft een opdracht voor magazijnautomatisering ontvangen van omnichannel retailer Radial Europe, een onderdeel van de Bpost group. Concreet zal Dematic 299 autonome mobiele robots (AMR) leveren voor het logistieke centrum van Radial in Groningen.

Podcast – 6 myths debunked about doing business in China

(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.