Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo

Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.